Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Hej!
Tror inte detta spelar så himla stor roll samt är svårt att säga att det skall vara på ett visst sätt då det finns för många olika faktorer som spelar in i övrigt men...
Jag sitter och funderar på hur man skall göra med ytterhörn där två ytterväggar möter varandra.
En snickare jag talade med sade att man sätter upp väggarna oberoende av varandra. Det vill säga, man bygger väggarna c/c 600 och sen sätter man ihop dom bara enligt denna bild:
Men genom att förskjuta första c/c 600 regeln med bredden på den andra väggen så får man två väggar där man kan undvika att såga gipsskivan enligt denna bild:
Och skall man vara helt riktig så får man ta hänsyn till att gipsen skall hamna på mitten av regeln så därför blir måtten:
Noteringar till bilden:
1. Det finns ingen extra regel för att undvika att man inte har något att spika i från insidan eftersom detta är en vägg som inte har någonting direkt innanför.
2. Gipsen antas vara 1200 eller 1197 breda.
Mvh Richard
Tror inte detta spelar så himla stor roll samt är svårt att säga att det skall vara på ett visst sätt då det finns för många olika faktorer som spelar in i övrigt men...
Jag sitter och funderar på hur man skall göra med ytterhörn där två ytterväggar möter varandra.
En snickare jag talade med sade att man sätter upp väggarna oberoende av varandra. Det vill säga, man bygger väggarna c/c 600 och sen sätter man ihop dom bara enligt denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men genom att förskjuta första c/c 600 regeln med bredden på den andra väggen så får man två väggar där man kan undvika att såga gipsskivan enligt denna bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och skall man vara helt riktig så får man ta hänsyn till att gipsen skall hamna på mitten av regeln så därför blir måtten:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Noteringar till bilden:
1. Det finns ingen extra regel för att undvika att man inte har något att spika i från insidan eftersom detta är en vägg som inte har någonting direkt innanför.
2. Gipsen antas vara 1200 eller 1197 breda.
Mvh Richard
Genom att göra sådär så får du skära isoleringen istället, om du inte ska lösullsisolera?
Sen kanske du vill göra som de allra flesta idag och ha en träskiva under gipset...då ska skarvarna förskjutas... så du kommer inte undan att anpassa någon del av materialet.
Bra tänkt dock med tanke på effektivitet
Sen kanske du vill göra som de allra flesta idag och ha en träskiva under gipset...då ska skarvarna förskjutas... så du kommer inte undan att anpassa någon del av materialet.
Bra tänkt dock med tanke på effektivitet
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Hej!
Ja det är det jag är rädd för...
Spelar det någon större roll om en takstol inte hamnar rakt över en stående regel!? Eller brukar man försöka göra så att den hamnar där?
Med vänlig hälsning Richard
Ja det är det jag är rädd för...
Spelar det någon större roll om en takstol inte hamnar rakt över en stående regel!? Eller brukar man försöka göra så att den hamnar där?
Med vänlig hälsning Richard
Richard Bygg skrev:
Hammarbandet tar upp belastningen och för ner det i dom stående reglarna, så att få regel och takstol att linjera är överkurs.
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
Gott mos!
När vi ändå är inne på hammarband...jag har sett folk placera sina avväxlingsreglar under hammarbandet på "insidan" istället för på "utsidan". Finns det någon fördel med det annat än att man har mindre trä exponerat mot utsidan?
Om man har en takstol som har en parallell horisontell regel så borde ju hammarbandet ta upp samma last oavsett.
I mitt fall har jag parallelltak så punkten där takstolarna möter hammarbandet är ju på "utsidan". Iofs med en kil men antar att trycket är som högst där.
Med vänlig hälsning Richard
När vi ändå är inne på hammarband...jag har sett folk placera sina avväxlingsreglar under hammarbandet på "insidan" istället för på "utsidan". Finns det någon fördel med det annat än att man har mindre trä exponerat mot utsidan?
Om man har en takstol som har en parallell horisontell regel så borde ju hammarbandet ta upp samma last oavsett.
I mitt fall har jag parallelltak så punkten där takstolarna möter hammarbandet är ju på "utsidan". Iofs med en kil men antar att trycket är som högst där.
Med vänlig hälsning Richard
Vanligast är nog att det stående Hammarbandet sitter infälld på utsidan kan ha med att det blir lite simplare att isolera från insidan då man inte har Hammarbandet som hindrar insynen för att passa in isoleringen samt att man vill slippa vända väggblocken på spikbordet.
Men placeringen i övrigt vet jag inte om det spelar nå rock n roll!
Set sistnämnda har jag ingen aning om men en kvalificerad gissning är att om kilen sitter tight och bra så blir det likvärdigt en urjackning som borde överföra lasten jämnt till hammarbandet utan någon punkbelastning
Men placeringen i övrigt vet jag inte om det spelar nå rock n roll!
Set sistnämnda har jag ingen aning om men en kvalificerad gissning är att om kilen sitter tight och bra så blir det likvärdigt en urjackning som borde överföra lasten jämnt till hammarbandet utan någon punkbelastning
Medlem
· Västra götaland
· 104 inlägg
I see, en annan orsak som jag hört / läst är att det är lättare att ha den på utsidan om man spikar väggen på marken.
Med vänlig hälsning Richard
Med vänlig hälsning Richard
Liknande trådar
-
Hur ska jag göra med väggen där garage möter carport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Där vägg möter betonggolv
Golv -
Där yttervägg möter golvbjälklag, hur göra?
Byggmaterial & Byggteknik -
Värmeläckage där golv möter vägg
Stenhus -
Hur gör jag där stenvägg möter trätak?
Byggmaterial & Byggteknik