Jag håller på och isolerar hallen på ovanvåningen på min tegelkåk från -49. Mögelstopper är installerad i takfoten och läkt och masonit till luftspalten håller på att sättas upp. Sen är det dags för isolering och då till min fråga:
Kan/får isoleringen ligga direkt mot teglet som syns på bilden nedan? Om inte, är det vindpapp mellan tegel och isolering som gäller?

Utanpå isoleringen blir det plast, glespanel och sen innertak. Alla tips mottages med stor tacksamhet, jag vill ju inte gärna riva ner det senare för att det droppar kondensvatten, eller luktar mögel... Om fler bilder behövs så är det inget problem, bara hojta  :)

mogelstopper.jpg
 
hottuna skrev:
Hade samma fråga för några veckor sedan.
[länk]
De jag pratade med sa att det inte behövdes.
Det ligger redan organiskt material i form av takbjälkar direkt inmurat i teglet.

Mvh Rikard
Jo, jag har sett din tråd och noterat det du fick reda på och det tänker jag följa, men det rörde inte isoleringen. Isolering är visserligen inte organisk men en snickare som jag via en kompis har rådfrågat sa (utan att ha sett det) att isoleringen får inte ligga direkt mot teglet, därav min osäkerhet. I mitt fall så har jag givetvis för avsikt att isolera så långt ner jag kan d.v.s. längs hela den synliga tegelväggen och då även både bakom och framför den bjälken som stödbenet vilar på (se bilden).

På ett vis vill jag gärna ha vindpapp mellan, men å andra sidan så är jag rädd för att det åtminstone till viss del kan hindra tegelväggen från att andas. Hur det kan sluta vet jag inte.

Just vid tegelväggen var det ju inte isolerat alls tidigare, isoleringen började en bit upp i snedtaket och då utan luftspalt. Därför förändrar jag ju en hel del genom att isolera ända ner och dessutom med diffspärr. En del tycker att man ska låta bli att riva i gamla hus just för att det kan innebäta problem att isolera med dagens mått mätt, därav min försiktighet. Jag TROR dock att det bara är att köra på och isolera mot teglet för att sen sätta diffspärr och gles, men jag vill vara säker innan jag fortsätter.

Nån mer som har erfarenheter i ämnet? Frugan vill gärna att jag blir klar med taket, därför kan det vara bra för husfridens skull att fortsätta...
 
Ingen som har ett råd att ge angående isolering mot teglet? :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.