Sittställning
Hej

Jag är helt grön och trög, på order av min fru måste jag ta reda på om jag kan riva dessa väggar.

Tydligen måste jag sätta igång direkt ! Så jag börjar här och se ifall någon vet vart jag kan börja med tigersågen!

Jag vill riva dom röd markerade och eventuellt den blå..det är ju så fint med öppen planlösning fick jag veta.

Funderar också på att öppna upp taket i vardagsrummet tydligen, tips ?

Någon som har en bra gissning på hur detta går att genomföra ?
 
  • Äldre arkitektritningar av en husplan med röd och blå markeringar som visar potentiella väggar att riva för öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda är säkert bärande men inte den blå.
Ska den röda bort måste den bäras av med en balk.(limträ eller stål)
Öppna upp taket kräver ombyggnad av takstolarna.
Alla jobben kräver att någon som vet vad han pysslar får räkna på det.
 
BirgitS
Med tanke på att det är fackverkstakstolar borde inte heller den röda vara bärande.

När det gäller att öppna taket så är väl inte fackverkstakstolar så snygga att se.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd och 2 till
  • Laddar…
Eftersom huset har fackverkstakstolar är i princip inga mellanväggar på bottenvåningen bärande.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller den blå väggen så om man inte har någon vägg mellan ytterdörren och köket kommer sand, grus etc. från skorna att spridas in i köket. Vill man öppna upp men slippa smutsen så kan man ha en vägg som bara är någon meter hög mellan rummen.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
Bra idé med liten vägg där ! :)

Jag har läst runt lite och det ska väl vara självbärande i många fall när det ser ut som vårt. Enligt dom förra ägarna hade där varit en serveringslucka i den röda väggen, om det nu kan perverka något..

Annars blir det väl att anlita någon som kan sånt här, vad heter dom ?

Annars är det att sätta sågen och känna om det nyper är ett tips jag fått.
 
BirgitS
Justus kan du nog lita på men det är klart att det kan vara bra med någon som ser huset i verkligheten och i så fall är det en byggnadskonstruktör du vill anlita.
 
Att känna efter om det nyper i sågen är inget bra tips. De största taklasterna uppstår på grund av snö. Utan snö är den typen av test meningslöst.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Sittställning
J justusandersson skrev:
Att känna efter om det nyper i sågen är inget bra tips. De största taklasterna uppstår på grund av snö. Utan snö är den typen av test meningslöst.

Bor i Skåne och vi ska ha tur om vi får snö nu för tiden
Jag känner nog att jag vill någon kikar närmre på det, lite risky att börja riva så där bara.

Tänkte på det här med att öppna upp taket.. kan ju klä in takstolar i något så blir dom kanske snyggare att glo på. Tänkte försöka jobba lite med ljus för att få fina effektfulla skuggor.

Någon som gjort något liknande och vill dela med sig av lite bilder för inspiration ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Tänkte på det här med att öppna upp taket.. kan ju klä in takstolar i något så blir dom kanske snyggare att glo på. Tänkte försöka jobba lite med ljus för att få fina effektfulla skuggor.
Ja, och det blir jätteroligt att städa undan damm, spindelväv, döda flugor och guldögonsländor och getingbon där uppe bland takstolsreglarna.
Är det det din fru längtar efter :cool:

Hur är det förresten med isolering uppåt? Den ligger ju oftast i bjälklaget.
Och eldragning? Ventilationsrör?
Så passa dig, det kan bli mycket jobb!

Vill du ha tips på en bra konsult i Laholm så skicka ett PM.
Annars finns det väl mycket duktigt folk där nere, söder om åsen också :)
 
  • Gilla
sssjej och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
De största taklasterna uppstår på grund av snö
Vindlasten kan vara väl så stor.
 
Det kan absolut vara snyggt och verka praktiskt med öppen planlösning, men när det kommer till möblering är det hemskt opraktiskt. Att öppna upp de väggar ni funderar på gör att i princip all yta för skåp, bokhyllor mm försvinner från vardagsrummet om ni har en soffgrupp med TV där. Även möjligheten att ha en liten skänk vid väggen mellan kök och hall försvinner. Sen får även damm och smuts fri lejd runt hela den halvan av huset när det blir så öppna ytor. Grus och annan smuts dras in i köket där det blandas upp med smul och annat från köket och drar vidare in i vardagsrummet. Har man dessutom hårande djur eller annat som genererar mycket damm så hamnar det överallt när luftströmmar och rörelsemönster ändras i stället för att det tar stopp mot en vägg.

Sen finns det absolut fördelar med en öppen planlösning, men själv tycker jag att nackdelarna överväger fördelarna efter att ha haft både och.

Fortfarande lite ledsen över att det inte gick att få till ett kök i separat rum på ett bra sätt som någon annan än jag var nöjd med. Så det fick bli en kompromiss med köket vid ett ytterhörn och en innervägg så bara ena sidan av köket är öppet ut mot resten. Att kunna stänga dörren in till köket och/eller vardagsrummet när någon använder köksmaskiner som låter mycket är underbart!

Jag hade nog försökt öppna upp en större öppning mellan kök och vardagsrum, ungefär som ett stort fönster eller halvvägg med en bit vägg på båda sidor om öppningen. Samt även gjort en halvvägg eller halvvägg med pelare mellan kök och hall. Då får ni en mer öppen känsla, men möbleringsmöjligheter finns fortfarande kvar (om än aningen mer begränsade) och damm, grus, smulor mm blir kvar där det är idag (antagligen längs väggarna). Det borde även vara lättare att få in avväxlingsbalkar, om de behövs, snyggt när de kan byggas in i kanterna på halvväggen
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sittställning
Städning ja :(... Har faktiskt inte haft något bekymmer med geting vi hittils ! Insekts nät bakom varje ventil! :)

Finns el taket men det ser jag inte som ett stort problem.
Just ovanför vardagsrummet där det är tänkt att höja taket finns inget förutom el, det finns ventilation över köket och går in i skorstenen ( höger om den röda väggen ) där hade vi inte tänkt höja, utan enbart i vardagsrummet.

Ang isolering på vinden så är det något jag vill göra för att göra om vinden till ett sovloft och kanske en mys avdelning för barnen.

Har tidigare haft öppen planlösning och visst det blir dom där dammbollarna, dock är det lättare att städa samtidigt.. hmm

Eftersom vi har källare likastor som huset så känns det inte som vi förlorar yta direkt. Gillestugan vi har i källaren är nyligen renoverad och där har vi öppen spis och soffgrupp osv..

Så tanken var i princip att bygga köket och vardagsrummet med köks-ö, matbord och 2 ST soffor mot varandra och inte ha tv som fokus.
Fredagsmys med barnen får ske i källaren, på vintern med en brasa och sommaren utan för det är svalt och skönt där nere

Planerna är stora och dyra och man får ju räkna på det hela tiden... Hade tänkt bygga till en entré, antingen varm eller kall, kanske öppen ? .. ja jag vet inte än.
För att flytta ut all grus från skor osv..
 
BirgitS
Sittställning Forlowt skrev:
Ang isolering på vinden så är det något jag vill göra för att göra om vinden till ett sovloft och kanske en mys avdelning för barnen.
Då behöver du ta in en konstruktör för det som kan räkna på hur stommen kan förstärkas för att tåla den ökade lasten.
Har du kollat om det finns begränsningar i detaljplanen typ "förbjudet att inreda vind" eller något som gör att det inte går att bygga ut hallen?
 
Sittställning
BirgitS BirgitS skrev:
Då behöver du ta in en konstruktör för det som kan räkna på hur stommen kan förstärkas för att tåla den ökade lasten.
Har du kollat om det finns begränsningar i detaljplanen typ "förbjudet att inreda vind" eller något som gör att det inte går att bygga ut hallen?
Vi bor utanför detaljplanen så vi får göra lite som vi vill. Har pratat en del med dom redan och man får ju göra en hel del utan bygglov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.