Hallå
Går det att identifiera vilken dämpning det är på dessa gamla Siemens antennuttag?
Enda märkningen jag hittar är på den gröna etiketten.
Sitter i en analog kabeltv installation.
 
  • En öppnad rökdetektor med synliga sensorer, metallkomponenter och kretskort. Identifieringsetikett synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen rökdetektor med synliga sensorer, elektronik, och ledningar, smuts och något förbränt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
75 Ohm är impedansen, dämpningen är svårare om det inte går att googla.
Sitter det i ett (hyres) hus med många uttag är dämpningen ganska hög, typ 15 dB.
Är uttaget ett av två så delas signalen och då är dämpningen 3-4 dB, halv signalen till uttaget och hälften skickas vidare i kabeln.
Protte
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag "tror" det är 4-6 uttag i slingan.
Jag hade önskat byta ena uttaget mot en splitter som som försörjer ett Keystone antennuttag.
Jag har åtkomst till antennkablarna från ett ställe där jag har kanalisation till dit där jag vill keystone uttaget. Så tanken var att montera en splitter men jag hade behövt en splitter med utgång som är lämplig för att avslutas i ett keystone jack.
Splitter->Keystone uttag->TV
Alternativt, splitter->dämpning->keystone uttag -> TV
Finns det nån splitter som är lämplig för att använda för detta?
 
A Avarell_Dalton skrev:
75 ohm är väl standard på den kabeln (alla tv-antennkablar). Jag kan inte se att uttaget ska spela någon roll.
[länk]
Dämpningen kan vara nog så viktig för att få signalen att räcka till sista uttaget i slingan. Ju högre dämpning 'ut' ur uttaget (anslutningen), desto mer signal till nästa uttag i slingan.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Dämpningen kan vara nog så viktig för att få signalen att räcka till sista uttaget i slingan. Ju högre dämpning 'ut' ur uttaget (anslutningen), desto mer signal till nästa uttag i slingan.
korrekt, jag svarade snabbare än hjärnan hann tänka, lite Lucky Luke där. Ber TS om ursäkt för förvirringen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
En splitt delar av halva effekten.
Din slinga kommer få 3 dB svagare signal medan efter splittern kanske det blir för stark signal.
Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.