Jag har ett, som jag tycker är ett, problem.
För några år sedan monterade vi in en ny diskmaskin. Avloppet kopplades in under diskbänken på de förberedda rören.
Maskiner är en mycket tyst maskin men det kan man inte säga om avloppet. Det låter nåt fruktansvärt när diskmaskinen tömmer vattnet, som låter i hela huset. Diskmaskinen hör man knappt om man så är i köket. Detta tycker jag är väldigt irriterande och söker råd. Hos vår lokala VA-handlare fick jag höra att det är bara så det är och man får leva med det men jag köper det inte. Något måste man kunna göra.
När jag monterade på avloppsslangen så kapade jag inte den omvända tratten som röret monterades på fullt ut för jag tänkte att om man någon gång behöver byta slang till en smalare, så kanske man blir tvungen att byta hela rörsystemet under diskbänken för att denna bit inte längre passar.
Kan detta påverka ljudet att det låter och gurglar nåt fruktansvärt?
Jag hoppas att någon har några idéer och förslag på vad jag kan göra.
 
Redigerat:
En bild säger mer än 1000 ord.
 
Ska fixa det. :)
 
R
Vi har precis samma problem, har tyvärr inte hittat nån bra lösning på problemet här (dock inte provat några handfasta lösningar än heller).
Maskinen är i sig ganska tyst men gurglandet från avloppet är väldigt högljutt.
 
  • 1393703986741.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Min dåraktiga lekmanna gissning är, avluftning?
Kan det behövas mer luft?
 
Luft har dom genom diskbänken..

Rinner vattnet undan snabbt från hoarna?
Hade väldiga problem med att det kluckade och lät illa. Dåligt flöde hade föregående ägare fixat (trodde dom) genom att montera en avluftning under vasken. Ett avlopps rör som grenade sig ut i fria luften.
Riktigt usel sätt att göra det på, istället ska man beställa en spolbil som spolar hela stammen. Det gjorde jag, slopade den extra avluftningen och sen dess så kluckar det inte längre..

En annan fråga, kommer ljudet från vasken? Dvs. från silarna i vasken? Kolla isf. upp om du kan montera avloppsslangen efter vattenlåset istället.

EDIT: Jag svarade utifrån bilden som finns ovan. Såg nyss att det inte är TS bild..
 
Runevad skrev:
Vi har precis samma problem, har tyvärr inte hittat nån bra lösning på problemet här (dock inte provat några handfasta lösningar än heller).
Maskinen är i sig ganska tyst men gurglandet från avloppet är väldigt högljutt.
Din maskin är ju inkopplad på avloppet före vattenlåset. Så ser det inte ut hos oss. Vi har avloppet inkopplat efter vattenlåset, så vattnet i vattenlåset ligger som en plugg för ljudet.
 
R
Nu vill jag inte kapa tråden på något sätt men jag hoppas att vårt problem kanske är likartat.

I vårt fall kommer ljudet från vasken, närmare bestämt den vänstra på bilden vilket är "slaskvasken" med stora silen för potatisskal etc.

Jag trodde först att det var skit i vattenlåset/vaskarna som gjorde att det blev ljud. Men efter att ha haft isär samtliga rör kan jag konstatera att det är i det närmaste helt rent, endast en lite beläggning fett i vissa krökar, skulle uppskatta det till ~2mm som värst. Nu är även denna beläggning borta efter min regöring men det påverkade ju inte ljudet naturligtvis. Vattnet rinner ner snabbt och bra, inga problem där.

Min tes har hela tiden varit att när maskinen pumpar ut så "trycker" den ut vattnet genom vattenlåset, nivån stiger något upp mot vasken och skapar ett högt "klick"-ljud. Frågan är om man kan strypa utpumpningen från maskinen?
 
R
Nyfniken skrev:
Din maskin är ju inkopplad på avloppet före vattenlåset. Så ser det inte ut hos oss. Vi har avloppet inkopplat efter vattenlåset, så vattnet i vattenlåset ligger som en plugg för ljudet.
Det var en sak jag funderade på när vi flyttade in men sen dess har jag inte tänkt i de banorna men du har ju en poäng där att vattenlåset då bildar en "propp" för ljudet. Bör ju kunna fixas utan allt för mycket jobb kanske :)
 
Hos oss är diskmaskinen inkopplad på ungefär samma sätt som på Runevads bild.
Jag lyckades inte lägga upp bilden från telefonen.
Men Nyfnikens teori låter rimlig. Vår inkoppling är också före vattenlåset.
Men finns det inte risk att lukt från avloppet hittar in i diskmaskinen med inkopplingen efter vattenlåset? Det är väl delvis vattenlåsets jobb att se till att man inte får dålig lukt in i huset.
 
Det blir väl vattenlås i slangen med.
Slangen går ner ur skåpet, ligger ner mot golvet och sedan upp till maskinen igen.
 
Det är ju sant. Jag får titta på det alternativet.


Tack så länge.
 
Nyfniken: Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut hos dig, så att jag kan få en idé om hur jag ska göra?
Som sagt... en bild säger mer än 1000 ord. ;-)

Så här ser det ut hos oss.
2014-03-01 21.46.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
emwpoma skrev:
Nyfniken: Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det ser ut hos dig, så att jag kan få en idé om hur jag ska göra?
Som sagt... en bild säger mer än 1000 ord. ;-)

Så här ser det ut hos oss.
[bild]
För oss ser det nästan exakt likadant ut och vi har även vi stora problem med att det låter jäkligt mycket när diskmaskinen tömmer!

Bor i radhus och har börjat misstänka om det kan vara avluftningen som sitter på taket som kan vara problemet?

Eller har det att göra med vattenlåset? Vi har oxå en sån där böj och inte ett "riktigt" vattenlås.

Böj på slangen från diskmaskinen? Spelar det roll?

Behöver lite tips på vad man kan prova.
 
Jag tänkte att ta till mig teorin om att ha diskmaskinanslutningen efter vattenlåset. Jag vet bara inte när i turordningen det kommer att hamna på priolistan.
När det väl blir av, kommer jag lägga upp resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.