Hej!

Jag har sökt runt men inte hittat något bra svar på vilka alternativ som finns för att dämpa ljudet av ventilation ute, så hoppas på kloka råd här.

Jag har bergvärme med frånluftsmodul. När man står utanför bifogad ventilation låter det väldigt mycket. Ett blåsande ventilationsljud som gör det omöjligt att sitta på denna sida av huset, det låter konstant och väldigt högt, strax över 40db enl arbetsmiljöverkets app.

Nu till frågan, hur dämpar/eliminerar jag detta? Utan att stänga av ventilationen såklart ;)
Ventilationsutblås på husvägg under taköverhäng mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Är oljudet orsakat av luftflödet eller av fläkten/motorn?

Luftflödet då är det nog inte mycket att göra förutom att ett större ventilationshål ev. skulle kunna hjälpa.

Är det från fläkt/motor så kan man köpa t ex Fresh ljuddämpare, men det kräver också att man gör ett större ventilationshål. 100mm kräver ett 125mm hål.
 
Går det att ha en huv på taket istället? Vår fläkt låter också ganska mycket, men det verkar som om takutsprånget lindrar ljudet så pass, att det går att vara på altanen utan att det hörs. Sova med öppet fönster fungerar också.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Kan man inte sätta en ljuddämpare på kanalen?
 
Som ovanstående sa.
Sätta dit ljuddämpare. Eller isolera rören med tjock isolering möjligtvis.
 
M
R roybean skrev:
Kan man inte sätta en ljuddämpare på kanalen?
Ljuddämparen från Fresh innebär i princip att man har en skumgummimatta istället för ett hederligt plaströr som genomföring i väggen.
Borde egentligen vara sjukt lätt att åstadkomma själv om man bara får tag på lämpligt material.
 
Tack för många bra svar!

Jag skulle vilja påstå att ljudet kommer från "luftsus" det låter inte mekaniskt eller bullrigt.

Känns som ett enkelt första steg att lägga in en kopia av fresh-dämparen för att se hur det påverkar ljudet. Antar att jag får vara försiktig så jag inte stoppar luftflödet för mycket.

Återkommer med bild och ljudmätning när jag testat :D
 
Livar upp den här tråden igen :)

Efter stenläggning och idogt arbete förra året är baksidan där frånluften blåser ut färdig att nyttjas mer än tidigare. Så nu behöver jag lösa detta.

Är detta rätt produkt för att försöka få ner luftsuset tror ni?

Illustration av en ljuddämparinsats för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://ventilation.se/inno-100-lju...WMrLUo7-xwc7q5R36iz_x-NQVe_yuy9YaAnmHEALw_wcB
 
Vi har samma utmaning med ventilation som går ut genom ytterväggen med för högt ljud.
Hur har det gått, har du testat någon lösning ännu?
Vi funderar på att dra upp med rör på utsidan för att avsluta på taket.
Har ni hittat någon tillfredsställande lösning?
Den du länka till kosta ju inte så mycket så den kan ju vara värd att testa.
 
Om du går upp i rördimension så minskar flödeshastigheten snabbt. Borde minska risken för blåsljud.
 
  • Gilla
tuxer
  • Laddar…
O oleufven skrev:
Om du går upp i rördimension så minskar flödeshastigheten snabbt. Borde minska risken för blåsljud.
Skall testa, adapter 125 till 160 och ett 160mm spiro kostar ju inte alltför mycket.
 
T tuxer skrev:
Vi har samma utmaning med ventilation som går ut genom ytterväggen med för högt ljud.
Hur har det gått, har du testat någon lösning ännu?
Vi funderar på att dra upp med rör på utsidan för att avsluta på taket.
Har ni hittat någon tillfredsställande lösning?
Den du länka till kosta ju inte så mycket så den kan ju vara värd att testa.
Jag har inte testat ännu men som du säger är det väl bara att köpa en sån där muff och testa, alternativt sedan gå upp i dimension. Ska köpa en nu och prova Kan det eventuella ökade motståndet i ventilationen påverka frånluftmodulen?
 
A afSchinken skrev:
Jag har inte testat ännu men som du säger är det väl bara att köpa en sån där muff och testa, alternativt sedan gå upp i dimension. Ska köpa en nu och prova Kan det eventuella ökade motståndet i ventilationen påverka frånluftmodulen?
Jag kommer testa att gå upp i rördimension. Luften som kommer ut kan var ganska fuktig, typ i samband med duschning och krypa ner mot -17 grader. Det ihop med en muff av någon form av skumgummi blir inte så bra kombo tror jag.
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Då jag har testat, min slutsats är att det enda effektiva är att avleda ljudet. Då blir det stor skillnad för oss.
Det jag testat är att provisoriskt ansluta ett 2m långt 125mm spiro direkt på utblåset på utsidan mha av en 90 graders böj.
Sedan ansluta via 125mm till 160mm adapter ett 2m långt 160mm spiro.
Att gå upp i dimension gjorde ingen märkbar skillnad. Utan det som gav hela effekten var att leda bort ljudet.
Vi kommer bygga en amerikansk veranda till våren och då kommer utblåset hamna under taket på verandan. Så planen är att gå upp med ett rör genom taket på en amerikansk verandan och sedan se till att det avslutas lite över taket på huset. Så det kommer på utsidan av vindskivorna.
Alternativt om det funkar att gå upp på insidan av vindskivorna genom takutsprånget. Om det senare funkar så är det nog det som kommer se minst klumpigt ut samt att man får ytterligare en bit tak mellan sig och utblåset.
 
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.