Hej

vi bor i en lägenhet byå 2020 där vi har problem med att det ekar mycket, även fast vi har möblemang, gardiner etc. Våra vanliga vardagsljud, samtal t.ex. ekar (särskilt i vardagsrum/kök) och det är rätt störande.

Vi misstänker att det beror på att det är så många plana ytor, särkilt taket. I vår förra lägenhet som annars liknar denna hade vi ett 'grängat' tak, men i denna är taket helt platt. Rimligen så är det väl mindre eko från ett grängat tak tänker jag?
Kan man gränga taket 'i efterhand', hur gör man då i så fall?,
behöver man spruta/måla något på taket eller kan man säta upp någon slags vit 'tak-tapet' som har en struktur

Eller har ni andra tips på hur man kan reducera ekot, vi vill ju inte ha några synliga dämpskivor eller liknande, det är därför vi tänkte på en diskret vit struktur i taket typ grängning

MVH
 
Man kan putsa taken med akustikputs vilket fungerar bra men är rätt dyrt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan putsa taken med akustikputs vilket fungerar bra men är rätt dyrt.
Hej, tack för svar. När du säger att det fungerar bra, tänker du då på att sätta någon absorbetnplatta på 2-4cm och sen putsa på den, eller att enbart putsa direkt på taket? (lär ju vara stor pris-skillnad..)
 
M mrGrinder skrev:
Hej, tack för svar. När du säger att det fungerar bra, tänker du då på att sätta någon absorbetnplatta på 2-4cm och sen putsa på den, eller att enbart putsa direkt på taket? (lär ju vara stor pris-skillnad..)
Jag har (i form av beställare) bara köp lösningen som sprutats direkt på taket.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har (i form av beställare) bara köp lösningen som sprutats direkt på taket.
okej, och då tycker du mao att det gav bra effekt, låter bra!

Hur ser det ut, är det diskret eller något som märks och ser konstigt ut i en bostadslägenhet?

ungefär vilken prisnivå talar vi om per m2?
 
M mrGrinder skrev:
okej, och då tycker du mao att det gav bra effekt, låter bra!

Hur ser det ut, är det diskret eller något som märks och ser konstigt ut i en bostadslägenhet?

ungefär vilken prisnivå talar vi om per m2?
Det såg bra ut imo men det det jag mest kommer ihåg var att det fungerade!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det såg bra ut imo men det det jag mest kommer ihåg var att det fungerade!
okej, låter ju bra! så ekot försvann mao.

jag tänkte mest, lägger man märke till putsen så fort man tittar upp eller är den hyfsat 'osynlig'

ungefär hur tjockt lager sprutade du på? och är ytan lite 'knottrig' eller liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.