Dvs hittat hit, efter att ha läst kataloger och byggahus grundligt, dessutom plöjt böcker i ämnet hus. :p Frågetecknen blir många utmed resans gång. Tomt har vi, men knepigt med hur huset ska ligga. Vi är trädgårdsfreaks så husval+placering betyder mycket. Korkad fråga nummer 1-Säger detaljplanen något om placering rent generellt förutom de klassiska 4,5 meterna till grannen? Tomten vi har är avlång, avsmalnande med brant sluttning från berg de sista 6 meterna-Grovt skissat så ser den ut som en projektil. 1405m2 Mestadels på berg, vi siktar på en enplanslösning då det är mycket berghällar och vill slippa spränga om det går. övergäger ett ritat då vi har krav på egna öppna lösningar. Taket ligger på 2,6 mille med tomtkostnad-Realistiskt för en ritad kåk på 130kvm? Lyxvalen kan vi avvara.
 
Först, glöm inte dom 6 meter från gatan du måste ha innan du kan placera huset eller garaget. Dom kan du inte flytta en centimeter. Däremot, med grannarnas godkännande kan du ha 3-3,5 till grannens gräns. Vi fick godkänt 3,20 få ena sida och 4 till den andra.

Det säger inte mycket 2,6 mille inkl tomt  :-/
Det beror på var den ligger. Spanet kan ligga mellan 100.000-2.000.000 mille.

Vad kostar själva huset, det är det som är intressant att jämföra.

130kvm är inte stort men det kan kosta mycket beroende på vem som bygger det.
Innan vi bestämde oss för att rita själva, gick vi igenom ALLA kataloger vi hittade på marknaden, bokstavligt talat.
Jag lovar dig, det tog månader av att rita om ändra och kasta i papperskorg.

Men vi hade roligt hela tiden  ;D ;D

Mitt tips är: rita huset själv, med kanske idéer från kataloger, men anpassad till din tomt.
Sen kan du lämna över ritningen (skissen) till någon hustillverkare som är villig att bygga det. Det gjorde vi.

Istället för att börja att bestämma hur stort hus du vill ha.
Börja med att göra en lista på dom rum du behöver ha, hur stora ska dom vara. Hur köket ska se ut. Glöm inte förråd, klädkammare, etc.
Sen tar du kartan över din tomt och ritar något som passar.
Det måste vara jätte lätt att rita enplanshus.

T ex, jag önskade mig ett skafferi i köket istället för en massa skåp. Då ritade vi in ett litet rum i köket där jag har 31 hyllmeter och behöver inte ha alla väggar fulla med skåp.


 
Sweli 6 m från gatan?? här i min skog gäller 4,5 även från gatan...
 
Undrar vilken komun du bygger i.
Generellt gäller 6 meter både för garage och hus.
På vår karta är området prickat.
Enl komunen är det för att man inte ska köra på någon när man tar ut bilen. Är det för nära är det lätt att man inte ser ett barn som springer förbi.
 
Lite mer info: Bygget får kosta max 1,8mkr ex tomten.
Rita själv? Har funderat på det och visst finns det med i bilden som option, likväl som en färdig som går att ändra som vi vill ha den.
-Hur ställer det sig med avstånden till vägen om det inte finns någon trottoar, vägen är smal och 2 bilar kan inte mötas, tomgränsen är lite luddig, vet inte riktigt om den går vid en stengärsgård vid vägen eller mitt i diket utanför. Garaget kan jag klara 6 meter från väg, inga problems, men för huset så är varje meter närmare vägen viktig. Jag får höra med kommun vad som gäller...
Gäller 6 meter även om entreer är placerade inåt tomten?
 
Hos oss var man tvungen att placera garaget minst 8 m från vägen. Om samma gäller för huset vet jag inte.
 
Det kan du se på nybyggnadskartan hur många meter från gatan har komunen bestämt att du får bygga  ;)
Som vi behövde ha huset så nära gatan som möjligt byggde vi garaget in i huset. ;D
 
Än så länge så har vi varken bygglov eller nybyggnadskarta, först vill vi hitta vårt hus, egenritat eller färdigt. Detaljplan är beställd. Den här tomten har legat i Törnrosasömn i många år och jag misstänker att den måste mätas upp på nytt. Jag är väldigt nyfiken på var gränserna går. Det står en brädhög till sommarstuga där som ska rivas till våren/sommaren.
-Behöver man rivningslov eller kan man bara listigt plocka ner skräpet?
 
Det bästa vore om du ringde komunen och paratade med någon från bygglovsavdelningen.
Dom kan säckert svara på frågan avstånd mot grannarna och gatan.
Då kan du börja att planera.
 
Vi har fått bygglov med garaget 5 meter från gatan, men då står det med långsidan mot gatan. Vi kommer att ha vår utfart i en änden av tomten, vi har 29 meters längd mot gatan. Hade vi valt att ha garageportarna direkt mot gatan så hade vi varit tvungna att ha 6 meter. Mot grannen har vi 1,5 meter, kommunen hade inga kommentarer då vi hade gått in till grannen och visat ritningarna och fått hans godkännande skriftligt. Så det går alltid att "förhandla" med kommunen om gatuavståndet. Lycka till !
 
Låter som man kan få pruta på avstånden lite i alla fall :)
Jag återkommer med fler frågor framöver. Lär nog behöva input från er allteftersom byggplanerna går framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.