Hej,
Någon snäll själ som kan hjälpa mig med hur jag kopplar 2 rader av spottar som ska styras från 2 olika håll i huset med sina egna tryckknappar dvs d.trapp/kron strömbrytare.
Jag tror min bild är tydlig på vad jag vill åstadkomma...
Dock vet jag inte om jag behöver 2 st d.trapp eller om det räcker med en d.trapp o en kron på andra sidan.
 
  • Handritad bild av kretsdiagram och symboler med förklarande text om styrning av spottar (lampor) från olika platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Mycket tråd blir det.

Två dubbeltrapp behöver du.
Varje spotrad behandlar du som en lampa. Varje spotrad parallellkopplar du. På bilden enkeltrapp, dina dubbeltrapp är två enkeltrapp.

Alltså matande fas in i ena brytaren. Från andra brytaren använder du motsvarande ingång för fas ut till lampraden (tändtråd).
Två ledare per lamprad, alltså totalt 4, drar du direkt mellan brytarna. Använd två olika färger här som inte är blå, brun eller gul/grön.
Varje lamprad ansluts även till Neutral (noll).


Elkopplingsschema med två strömbrytare och en lampa, med ledningar och anslutningar illustrerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Totte_S Totte_S skrev:
Mycket tråd blir det.

Två dubbeltrapp behöver du.
Varje spotrad behandlar du som en lampa. Varje spotrad parallellkopplar du. På bilden enkeltrapp, dina dubbeltrapp är två enkeltrapp.

Alltså matande fas in i ena brytaren. Från andra brytaren använder du motsvarande ingång för fas ut till lampraden (tändtråd).
Två ledare per lamprad, alltså totalt 4, drar du direkt mellan brytarna. Använd två olika färger här som inte är blå, brun eller gul/grön.
Varje lamprad ansluts även till Neutral (noll).


[bild]
Du skulle inte kunna ta o rita upp det åt mig enligt min fina ritning med de d.trapp jac ritat upp? (Schneiders, redan inköpta). På dem är det siffror bara 1 & 2.
 
Totte_S
Om du redogör utförligt för hur du praktiskt tänkt genomföra installationen, med förutsättningarna runtomkring, materialval, utförande och bilder så kan jag överväga att rita lite.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H Harey skrev:
Du skulle inte kunna ta o rita upp det åt mig enligt min fina ritning med de d.trapp jac ritat upp? (Schneiders, redan inköpta). På dem är det siffror bara 1 & 2.
Det finns många som kan rita upp det. Men det är inte lika många som vill ge den typen av instruktioner till någon som inte förstår den instruktion du redan fått.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Om du redogör utförligt för hur du praktiskt tänkt genomföra installationen, med förutsättningarna runtomkring, materialval, utförande och bilder så kan jag överväga att rita lite.
Det handlar om belysning mellan köksö och kökssidan samt bänkbelysningen. Uppifrån kommer man från sovrum&vardagsrum. Neifrån kommer man från 70% av huset BOA med badrum, tvättstuga, allrum mfl.
Vill inte behöva springa från ena sidan till andra för att tända.
 
  • Teknisk ritning eller planlösning på skärm, innehåller symboler och linjer, möjligtvis för el- eller VVS-installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.