Jag ska installera en ny säkerhetsdörr till min lägenhet på tredje våningen och tänkte välja till ett extralås för mer säkerhet. Det verkar som att de flesta säkerhetsdörrar med extralås har extralåset i form av ett tillhållarlås istället för ett cylinderlås. Vad är poängen med att ha ett tillhållarlås som extralås istället för ytterligare ett cylinderlås? Nycklarna till tillhållarlåsen är ju mer skrymmande och om jag förstått det rätt blir dom lättare skadade också.
 
B bjocan skrev:
Jag ska installera en ny säkerhetsdörr till min lägenhet på tredje våningen och tänkte välja till ett extralås för mer säkerhet. Det verkar som att de flesta säkerhetsdörrar med extralås har extralåset i form av ett tillhållarlås istället för ett cylinderlås. Vad är poängen med att ha ett tillhållarlås som extralås istället för ytterligare ett cylinderlås? Nycklarna till tillhållarlåsen är ju mer skrymmande och om jag förstått det rätt blir dom lättare skadade också.
Tradition skulle jag gissa, det finns ingen orsak till att det måste vara ett tillhållarlås och det är möjligt att montera in ett cylinderlås om så önskas.
Skillnaden mellan ett tillhållarlås och ett cylinderlås är att i tillhållarlåset sitter låsningen inuti låshuset men i ett cylinderlås sitter låsningen i låscylindern.
 
Redigerat:
  • Gilla
bjocan
  • Laddar…
Cylinderlås är mer lättdyrkade.
vissa är helt enkelt usla.
 
  • Gilla
bjocan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.