Kollar runt efter cylinderklippare. Vi börjar äntligen få till en riktigt bra gräsmatta och man får ju sina drömmar.
Men är det bara Klippo som har riktiga cylinderklippare? Hittar inga andra, förutom handjagare (som vi redan har, klippo free). Klippos Lawnmaster går ju lös på nästan 20.000 och det kan bli svårt att motivera här hemma hos karln. Även hos mig själv. Finns annat att lägga pengar på. Eller är vi dömda till handjagare om vi ska ha cylinderklippare? Förutom nån gardena som hjälper till med lite batteridrift några hundra kvadratmeter åt gången?
 
Blir det verkligen snyggare med cylinder?
 
Är gräset grönt;)

Nu är jag ingen expert men till skillnad från en rotorgräsklippare som mer eller mindre slår av gräset så klipper cylindergärsklipparen av gräset, mig veterligen är väl alla klippare av finare slag cylinderklippare,så som till golfbanor osv.
För de flesta duger rotor klippare utmärkt, har en ny dyr rotorklippare nu men jag tycker resultatet blev klart bättre med min gamla cylinderklippare, ångrar att jag slaktade den då barnen ville ha en gokart.......
 
Redigerat:
Hur stor ytan handlar det om?

Ginge/Al-Ko har en modell: http://www.ginge.com/Produkter/produkt.asp?s=sv&HGRP=1&id=130804

Det är samma som Klippo sålde under sitt märke innan de tog in Lawnmaster. Då kostade den ca 8-9000:- och den är helt ok, även om Lawnmaster givetvis är bättre.

Problemet med cylinderklippare är ofta att kniven är ganska känslig för främmande föremål. De problem vi hade med Gingemodellen (under Klippos namn då) var att den var lite för billig med följden att kunder som inte hade tillräckligt fin gräsmatta köpte den. De kunderna blev ganska irriterade när det visade sig att kniven tog skada av småsten och pinnar, något som inte är lika känsligt med en rotorklippare som de oftast hade innan. Det i kombination med ganska dyra knivdelar ledde till en del intressanta diskussioner om att skador från främmande föremål inte går på garantin. Folk alltså... ;)

Med Lawnmaster har vi inte samma problem, för det är enbart de med riktigt fin gräsmatta som är beredda att betala de pengarna, och de kunderna har oftast läst på riktigt noga innan, och har vett att plocka bort skräp innan klippning. Om de ens har något skräp från första början.
 
Är väl en 500-600 kvadrat som ska klippas. Blir dyra kvadratmeter om man ska köpa en lawnmaster till det :).
Vilka säljer ginge/al-ko?

Sen får man förstås hålla reda på vad som finns på gräsmattan. Men en lawnmaster tar väl inte skada av nån murken kvist som ramlat ned från trädet eller en kotte som gömmer sig i gräset? Annars måste man ju kratta innan man kan börja klippa :D. Vi har nämligen en stor tall just vid tomtgränsen.
 
FredrikoKarl skrev:
Är väl en 500-600 kvadrat som ska klippas. Blir dyra kvadratmeter om man ska köpa en lawnmaster till det :).
Vilka säljer ginge/al-ko?

Sen får man förstås hålla reda på vad som finns på gräsmattan. Men en lawnmaster tar väl inte skada av nån murken kvist som ramlat ned från trädet eller en kotte som gömmer sig i gräset? Annars måste man ju kratta innan man kan börja klippa :D. Vi har nämligen en stor tall just vid tomtgränsen.
Beror lite på hur murkna pinnarna är. :) Småsten är värre.

http://www.ginge.com/Kontakt/forhandler.asp?s=sv ÅF i Sverige
 
FredrikoKarl skrev:
Är väl en 500-600 kvadrat som ska klippas. Blir dyra kvadratmeter om man ska köpa en lawnmaster till det :).
Vilka säljer ginge/al-ko?

Sen får man förstås hålla reda på vad som finns på gräsmattan. Men en lawnmaster tar väl inte skada av nån murken kvist som ramlat ned från trädet eller en kotte som gömmer sig i gräset? Annars måste man ju kratta innan man kan börja klippa :D. Vi har nämligen en stor tall just vid tomtgränsen.
500-600m2 bör den redan nämnda Gardena 380 Li klara av , har en själv till ca 500m2 och låter man inte gräset växa för högt så orkar den klippa det utan problem på en laddning. Batteriet driver cylindern och sen får man putta på själv vilket inte är jobbigt då den rullar otroligt lätt.
Ingen cylinderklippare mår väl så bra av att tugga kotte eller grenar, men det är väl lite upp till var och en hur kinkig man är med resultatet. Dåliga/slöa knivar genererar ju sämre klippresultat.
 
FredrikoKarl skrev:
...Eller är vi dömda till handjagare om vi ska ha cylinderklippare? ...
Ni är dömda till att överväga en Automower. Varför lägga tid på gräsklippning? Framför allt när du kan få ett bättre resultat än t.o.m. cylinderklippare.

:)
 
MoggeW: har kollat lite på en Gardena 380 Li och undrar hur är det med höstlöven, lyckas denna klippare samla upp höstlöven i uppsamlaren som en traditionell rotorklippare kan göra?
 
Lättare och en viss mängd löv fixar den, tex ek eller björklöv, dock inte en tjock matta med asklöv. Men blir det större mängder är det bättre att räfsa upp dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svigge
  • Laddar…
Östlund. De brukar gå att få tag på kring 20'. Ibland dyker ett begagnat ex upp på blocket. Själv tänker jag köpa hem en Allett Kensington från UK. Går annars att köpa från agenturen i Gbg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.