Hej, jag köpte en tvättmaskin och en torktumare på blocket, bägge fungerade perfekt i en vecka tills vi skulle torktumla grabbens skor, varpå en sko satte sig och låste trumman.
Efter det så löser den efter 4 minuter på "övefull"(vare sig den är tom eller inte).
Väljer jag i stället att köra "utan sensor" så löser överhettningsskyddet.
Nyfiken som jag är så demonterar jag hela maskinen och rengör allt jag ser, och där fanns en del att rengöra, tar även bort de gamla slitna stödhjulen (varpå en är helt kasserad) och svarvar till nya på jobbet, perfekt!
Allt verkar fungera till en början men sedan löser den igen.
Jag undrar om det bara är överhettningsskyddet som löser, och/eller denna har mer än en funkiton, tex reglera elementen?
Eller är det inte alls överhettningsskyddet som är orsaken? finns det någon annan givare som kanske strular och släpper förbi för mkt ström till elementen?
Är det så att bimetallen i överhettningsskyddet kan "slitas" eller bli mer känslig med tiden? Den går förvisso att återställa..
 
Redigerat:
Du kan hämta schema från Cylinda det är ganska summariskt, men det finns 2 ellr 3 NTC termistorer. Leta i reservdelslistan ( på datorn) jag lyckades inte att hämta den bara sprängskissaer och schema ( en 13 år gammal tork )
 
optimum
R Reparerix skrev:
Du kan hämta schema från Cylinda det är ganska summariskt, men det finns 2 ellr 3 NTC termistorer. Leta i reservdelslistan ( på datorn) jag lyckades inte att hämta den bara sprängskissaer och schema ( en 13 år gammal tork )
Jag tror TS löst det redan då det är 10 år sedan han startade den här tråden.:D
 
Kan vara så att grabben vuxit ur de skorna också?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
R Reparerix skrev:
Du kan hämta schema från Cylinda det är ganska summariskt, men det finns 2 ellr 3 NTC termistorer. Leta i reservdelslistan ( på datorn) jag lyckades inte att hämta den bara sprängskissaer och schema ( en 13 år gammal tork )
Jag har skruvat av bakskölden alla skruvar runt om + 3 i rad vågrätt på nedre vä sidan + kullagret central placerad + lossad kabeln till värmepaketet. Ta loss slangen till kondensvattenbehållaren också. Lossa bara 2 skruvar längst ner ( sitter i slitsar i bakskölden ) sedan kan man lyfter ur hela paketet. Under värmepaketet var det tjockt med ludd! Ingen på Cylinda berättade det för mig! Värmepaketet fick för lite luft. Dålifgt att det inte finns servicemanual!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.