Jag har en Cylinda Triton Trend 60 som köksfläkt, en sådan där som ser ut som en snedställd glasskiva. Relativt nöjd med den som helhet.

Dock är det så att motorn verkar tappat lusten att fungera på sistone. Det finns fyra fläktlägen och vid 1,2 och 3 så hör man att motorn försöker kicka igång, det brummar, men det är först vid 4:an som den faktiskt kör igång.

Jag misstänker att den är igenkleggad med flott, vad tror ni om den teorin?

Jag har iaf svårigheter med att se hur fasen jag ska kunna åtgärda det och därför undrar jag om någon har erfarenhet av den här köksfläkten. Motorn sitter ju bakom filtret som man kan ta ut och diska, men jag hittar inget sätt att få loss och ta ut själva motorn för rengöring.

Jag har ingen lust att montera ner hela fläkten och faktum är att jag inte ser hur man ska komma åt motorn bättre ens om jag gör det då själva enheten där fläkten sitter inte verkar gå att öppna upp. Dock är hålet till fläktgallret nog precis så stort att motorn skulle kunna lirkas ut, men den sitter ju som sagt fast.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Förresten, det finns inte något typ avfettningsmedel som man skulle kunna koka på spisen eller nåt för att sedan få allt fett att droppa ner? =)
 
A
Kan vara motorn men även kretskortet
Du får nog ta ner fäkten för att ta bort motorn
Nä inga bra avfettningsmedel mothärdat fett vet jag om utan byte av motor gäller, omret inte är kortet
 
Har liknande fenomen. Min brummar svagt men flöjten startar en. Hur gick det för dig och hur gick du ur motorn?
Tveksamt om det är värt att ringa servicecenter bara motorn kostar 3200kr..
 
Skulle det inte kunna vara en kass konding?
 
paros paros skrev:
Har liknande fenomen. Min brummar svagt men flöjten startar en. Hur gick det för dig och hur gick du ur motorn?
Tveksamt om det är värt att ringa servicecenter bara motorn kostar 3200kr..
Jodå det löste sig förhållandevis enkelt. Jag tog ner fläkten från väggen ...

Sen körde jag skiten till tippen.

Har inte hört något brummande ljud sedan dess. :p
 
  • Gilla
stenna och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jodå det löste sig förhållandevis enkelt. Jag tog ner fläkten från väggen ...

Sen körde jag skiten till tippen.

Har inte hört något brummande ljud sedan dess. :p
Onekligen effektivt
 
Fotografen Fotografen skrev:
Skulle det inte kunna vara en kass konding?
Går det att testa?
 
Ja, de finns trubbiga och avancerade metoder, du kan mäta med ohmmeter, då ska den visa oändlig resistans och möjligen en kort laddperiod, en del multimetrar har kapacitansmätning, det finns mer avancerade instrument som mäter förluster osv. Man kan ladda den med 10-12 V, vänta ett par minuter och då ska spänningen ligga kvar. Finns fler sätt.
Se till att en konding som sitter i kretsar med farlig spänning är urladdad innan du börjar bara.
Sen borde en kondensator till en liten motor kosta nånstans under hundringen så risken är att jag hade chansbytt den vid minsta tvekan, om allt annat verkar vettigt.
 
A
paros paros skrev:
Har liknande fenomen. Min brummar svagt men flöjten startar en. Hur gick det för dig och hur gick du ur motorn?
Tveksamt om det är värt att ringa servicecenter bara motorn kostar 3200kr..
det är till 99% fläktmotorn
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det är till 99% fläktmotorn
Men varje brummar det? Borde det vara helt tyst om det är motorn?
 
A
paros paros skrev:
Men varje brummar det? Borde det vara helt tyst om det är motorn?
Den går trögt
 
  • Gilla
paros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.