Halloj,

Trots att sambon med en heroisk insats förra året köpte oss lite extra tid med ett kolbyte helt på egen hand, verkar motorn nu tackat för sig. Den ville inte starta i går och trumman gick väldigt trögt att snurra, så efter en kortare undersökning så plockade jag ur motorn. Efter att jag plockat bort kolen så gav jag mig på den enda kvarvarande delen som såg ut att vara lätt att angripa, denna svarta kåpa:
Demonterad motor med svart kåpa synlig inuti ett metalliskt maskinstativ, verktyg och delar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där innanför såg det mindre trevligt ut:

Ett öppet motorhus med synlig svart kåpa och axel i mitten, nötning och smörjmedel syns, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad elektrisk motor ligger på ett arbetsbord omgiven av verktyg som skruvmejslar och tänger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten magnetring från motor ligger på en skärmatta med mätrutor, motordelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har därefter kollat efter videos med tips på vad man kan göra, och såg bland annat att en av dom som plockade isär en liknande motor kunde snurra på axeln utan vidare problem och den fortsatte snurra några varv med minimalt motstånd. Så är inte fallet här utan det är rätt kärv. Går att snurra, men det är inte tal om något frisnurrande.

Det jag undrar är då:

Är det någon vits att försöka laga motorn eller ska jag helt sonika beställa en ny?
Går det i så fall att få tag på en ny "magnetring" eller vad det kan heta?
Om det går, ska den verkligen gå så trögt? Att byta lager verkar inte vara värt mödan.

Alla tips och åsikter mottages varmt, tack på förhand!

Mvh Johan
 
  • Gilla
Tegelhuset1
  • Laddar…
A
S Solku skrev:
Halloj,

Trots att sambon med en heroisk insats förra året köpte oss lite extra tid med ett kolbyte helt på egen hand, verkar motorn nu tackat för sig. Den ville inte starta i går och trumman gick väldigt trögt att snurra, så efter en kortare undersökning så plockade jag ur motorn. Efter att jag plockat bort kolen så gav jag mig på den enda kvarvarande delen som såg ut att vara lätt att angripa, denna svarta kåpa:
[bild]

Där innanför såg det mindre trevligt ut:

[bild][bild][bild]
Har därefter kollat efter videos med tips på vad man kan göra, och såg bland annat att en av dom som plockade isär en liknande motor kunde snurra på axeln utan vidare problem och den fortsatte snurra några varv med minimalt motstånd. Så är inte fallet här utan det är rätt kärv. Går att snurra, men det är inte tal om något frisnurrande.

Det jag undrar är då:

Är det någon vits att försöka laga motorn eller ska jag helt sonika beställa en ny?
Går det i så fall att få tag på en ny "magnetring" eller vad det kan heta?
Om det går, ska den verkligen gå så trögt? Att byta lager verkar inte vara värt mödan.

Alla tips och åsikter mottages varmt, tack på förhand!

Mvh Johan
Det där är magneten till tachon, sådana finns bara i någon annan skrotad motor, de brukar aldrig lossna. Byt motor så håller maskinen många många år till
 
  • Gilla
Solku
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.