Hej!
Maskinen har ju några år på nacken och nu är sköljmedelsfacket fullt med vatten är det någon som har råkat ut för detta och har ev något tips ? VI har mycket kalk i vattnet så jag skall öppna ovansidan och se om jag kan göra rent något om det är det som är felet.
 
A
P pl259 skrev:
Hej!
Maskinen har ju några år på nacken och nu är sköljmedelsfacket fullt med vatten är det någon som har råkat ut för detta och har ev något tips ? VI har mycket kalk i vattnet så jag skall öppna ovansidan och se om jag kan göra rent något om det är det som är felet.
Ta ut och gör rent häverten så kommer du se geggan som stoppar, står i bruksen
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
Tack men så enkelt är det inte, den var rengjord för ett tag sedan.
Fick öppna locket och det sitter två inloppsventiler, en till tvättmedel och en till sköljmedel, på bilden är kontakten och slangen(som går till sköljfacket) till sköljventilen borttagen. Det låg tom ett enklare schema i maskinen med resistansvärden för olika komponenter och inloppsventilerna skall ligga på ca 3,7 kohm och det gör dom. Får använda multimeterns logg funktion vid nästa tvätt och mäta om sköljventilen får spänning. (Man kan undra hur den skiljer på tvättmedlet till för och huvudtvätt med bara en slang dit?) Två inloppsventiler inuti en tvättmaskin, en koppling och en avtagen slang syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Är sköljmedelsfacket fullt med vatten så är det häverten! Punkt!
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
A
Det ser ut som om någon tagit bort slangen och kontakten till ventilen. Är det du?
Man använder minst 2 ventiler för att styra vattnet till förtvätt, huvudtvätt samt sköljmedel, inget konstigt med det
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är sköljmedelsfacket fullt med vatten så är det häverten! Punkt!
Jag får kolla vid nästa tvätt om det trots allt funkar då.
 
electroluxaren skrev:
Det ser ut som om någon tagit bort slangen och kontakten till ventilen. Är det du?
Man använder minst 2 ventiler för att styra vattnet till förtvätt, huvudtvätt samt sköljmedel, inget konstigt med det
Jag tog bort dom vid felsökningen. Men hur kan maskinen skilja på förtvätt och huvudtvätt med bara en ventil/slang dit ?
 
A
P pl259 skrev:
Jag tog bort dom vid felsökningen. Men hur kan maskinen skilja på förtvätt och huvudtvätt med bara en ventil/slang dit ?
De använder båda ventilerna samtidigt och låter vattenfördelaren styra
 
  • Gilla
pl259
  • Laddar…
Aha det var smart !
 
Glömde denna tråd. Löst, felet var att sköljmedlet var alldeles för tjockt ! Efter utspädning fungerar det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.