God kväll,
Kvällen har bestått av felsökning.
Igår pumpades hela diskmaskinens vatten ut över golvet.
Stopp i avloppet…
Nu blir jag inte klick på maskinen, den ”dolda” botten var full med vatten, Microbrytaren verkar ha satt igång pumpen som bara går och går.
Den är dock tillbaka i sitt ursprungsläge och pumpen vill inte stänga av sig…
Jag provade att koppla bort microbrytaren och då slutade pumpen att gå, men efter provkörning av ett program så drar väl också microbrytaren inkommande vatten….

Någon som har en idé?

// repseJ
 
Normalt och ska så vara att det blir vatten på bottenplattan och microbrytaren aktiveras via en frigolitbit eller som en svamp ( siter i framkant ) ska pumpen starta och vattnet in stängas av. Du har kopplat bort microbrytaren och då fungerar det, kolla igen så den inte är påverkad.
 
J jonaserik skrev:
Normalt och ska så vara att det blir vatten på bottenplattan och microbrytaren aktiveras via en frigolitbit eller som en svamp ( siter i framkant ) ska pumpen starta och vattnet in stängas av. Du har kopplat bort microbrytaren och då fungerar det, kolla igen så den inte är påverkad.
Hej och tack för svar…
Japp, en frigolitbit sitter i botten som skall aktivera microbrytaren.
Men när jag aktiverar/avaktiverar brytaren händer ingenting, jag har summrat brytaren, då pep voltmetern, men den gav ingen spänning, så tänker nog att microbrytaren har gett sig…
 
Är det kontakt genom microbrytaren så felet någon annan stans, kanske nivåvakten som ger signal att det är för mycket vatten i maskinen. Har inte grävt i dom nya maskinerna, så vet inte hur nivävakten är konstruared. På äldre maskiner är det en slang som ger lufttryck till dosa, den brukar sitta lite högre upp. Men finns dom som kan på forumet, ha lite is i magen så kommer det något.
 
A
R repsej skrev:
Hej och tack för svar…
Japp, en frigolitbit sitter i botten som skall aktivera microbrytaren.
Men när jag aktiverar/avaktiverar brytaren händer ingenting, jag har summrat brytaren, då pep voltmetern, men den gav ingen spänning, så tänker nog att microbrytaren har gett sig…
Nackdeln med denna plattformen är att när det blir stopp i avloppet kommer vatten rinn ner på bottenplattan.
Är det mycket vatten kommer det att nå över frigoliten och i synnerhet i skvalpet när man flyttar maskinen
Då brinner mikrobrytaren upp och måste bytas
sen fungera allt igen som det skall
 
electroluxaren skrev:
Nackdeln med denna plattformen är att när det blir stopp i avloppet kommer vatten rinn ner på bottenplattan.
Är det mycket vatten kommer det att nå över frigoliten och i synnerhet i skvalpet när man flyttar maskinen
Då brinner mikrobrytaren upp och måste bytas
sen fungera allt igen som det skall
Hej,
Mycket riktigt, efter jag letat upp en ny microbrytare så lirar allt som innan!
Helgen räddad…

// repseJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.