Hej,

En av sakerna som var viktig när vi nyligen införskaffade en diskmaskin var att den skulle vara tyst. Vi föll till slut för en Cylinda DM 55. Ljudnivån skulle ligga på 43 db vilket är bland de bättre. Vad jag förstod skulle den uppfatas som nästan tyst. Nu visar det sig att den låter t.o.m. mer än vår 15 år gamla electro helios. Diskmaskinen skall ju låta en del när den fyller och tömmer vatten. Nu låter den nästan lika mycket när den diskar.

Vi fick hem en tekniker från Cylinda. Han menar på att den ska låta som den gör. Kan det verkligen stämma. Nu är den inte är helt innesluten av diskbänken - det är lite öppet på båda sidorna. teknikern menade på att det skulle bli tystare om jag inneslöt diskmaskinen med frigolit eller något på sidorna samt byggde ut diskbänken så att den sluter tätt om diskmaskinen. Det är nog mycket möjligt. Men nog tycker jag att den borde vara tystare även om den skulle stå helt fristående?!

Vad har ni för erfarenheter av "tysta" diskmaskiner? Jag har läst omdömmen på nätet om diskmaskiner (bla om en annan cylinda) som man kan sitta bredvid och knappt höra att de är igång. Stämmer det?
 
Jag köpte en Cylinda DM72 till förra huset, den var så tyst att den knappt hördes men lämnade annat att önska.
 
Vi har en Cylinda DM 72 och är väldigt nöjda med maskinen
Vi sitter 2 meter ifrån när vi äter och den är nästan helt tyst
( ett dovt skvalande )
Det får vara helt tyst i köket om man överhuvudtaget skall höra den
Avloppet var felkopplat i vår första diskmaskin där slangen gick in
före vattenlåset, vilket medförde att ljudet från avtappningen gick upp
i slasken
Båda maskinerna ( Cylinda 55 och Cylinda 72 ) i test skall ligga på 44 dB
Det var nog den största anledningen till att vi valde Cylinda
 
Tessok - har du möjlighet att höra hur den låter om den inte är dämpad av diskbänken?
 
Vår 43 dB Siemens fick jag öppna vaskskåpet i början för att höra att den var igång. SItter just nu 1,5 m ifrån den och den hörs, väldigt svagt. Den är helintegrerad, om det kan ha betydelse.
 
Jag har också en cylinda som följde med huset och jag också öppnar den ibland för att kolla om den är färdig. Låter ingenting, men ärligt talat- i förra huset hade jag en jättegammal Elektrolux och jag har en känsla att den diskade mycket bättre.
 
Har dragit ut den och konstaterar att den är nästan lika tyst

Citat
maggiem
"Jag har också en cylinda som följde med huset och jag också öppnar den ibland för att kolla om den är färdig. Låter ingenting, men ärligt talat- i förra huset hade jag en jättegammal Elektrolux och jag har en känsla att den diskade mycket bättre"

Vi hade en Husqvarna och den diskade också rent o bra ( betydligt kortare tid )
Men den förde ordentligt med väsen vilket gjorde att vi tittade på en maskin som skulle vara tyst
 
Tack för alla svar!! Särskilt Tessok som t.o.m drog ut sin maskin :).

Jag får försöka kämpa vidare med Cylinda då. Mycket konstigt tycker jag att deras tekniker säger att den skall låta som den gör. Man behöver ju inte ropa för att göra sig hörd när den går men ljudet är klart störande (flush, flush, flush....). Jag spelade in ljudet och tog med till coop bygg där jag köpte diskmaskinen. Det gick inte att höra så bra eftersom jag bara kunde spela upp det på en liten högtalare på min videokamera men de tyckte också att det inte borde låta så.

Jag rapporterar vidare om hur det går senare.
 
Fortfarande ingen lycka med maskinen. Cylinda vill inte ta med sig en decibelmätare ut. Syster och svåger var på besök i helgen. De har en ny Cylinda Sverige-disken. Den skall vara 48 dB mot min 43 dB. De tycker att min låter ungefär lika mycket som sin - i alla fall inte mindre.... Cylinda förklarar det med att det dels beror på hur den står och hur man lyssnar(?).... Skillnadden mellan 43 och 48 dB borde vara ganska stor kan man tycka eftersom dB mäts på någon sorts logaritmisk skala. 48 dB skall vara minst dubbelt så högt har jag för mig?

Är lite osäker på hur man kan gå vidare..
 
Ekendahl skrev:
Fortfarande ingen lycka med maskinen. Cylinda vill inte ta med sig en decibelmätare ut. Syster och svåger var på besök i helgen. De har en ny Cylinda Sverige-disken. Den skall vara 48 dB mot min 43 dB. De tycker att min låter ungefär lika mycket som sin - i alla fall inte mindre.... Cylinda förklarar det med att det dels beror på hur den står och hur man lyssnar(?).... Skillnadden mellan 43 och 48 dB borde vara ganska stor kan man tycka eftersom dB mäts på någon sorts logaritmisk skala. 48 dB skall vara minst dubbelt så högt har jag för mig?

Är lite osäker på hur man kan gå vidare..
+3dB är en fördubbling av ljudstyrkan

se: http://www.axbom.se/information_om/ljud
 
Vi köpte först en AEG "Marknadens tystaste diskmaskin, med en bullernivå på endast 41dB(A)", och vi blev grymt
missnöjda med ljudnivån, klart störande dessutom tyckte vi inte den diskade särskilt bra.
Vi hade en 12år gammal elektrolux innan som fungerade minst lika bra.
Kraven vi hadde på en diskmaskin var att den skulle vara tyst och att den måste ha belysning.
Lampa i diskmaskinen känns nu lika självklart som lampa i kylskåpet.
Valet, som vi är glada för nu föll tillslut på en Cylinda Dm96 avh 47db som är betydligt tystare,
diskar bättre och ser snyggare ut, helintegrerad.
Cylindas maskiner känns väldigt gedigna med roterande armar i stål och extra spolmunstycke för bestick och kastruller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.