Hej

Jag har problem med diskmaskin DM55. Det började med att den inte diskade rent på nederkorgen.
Det visade sig att det berodde på att nederarmen inte snurrade. Den går trögt och ger ifrån sig ett brummande ljud som att den har fastnat. Jag köper därför en ny spolarmsväxlare och byter den. Tyvärr så är det samma ljud efter bytet. Det låter som att den sitter fast.

Vad är era teorier?
Vad är armen som går ut från växlaren och vad har den för funktion?
Spolarmen är borttagen på bilden nedan.
Diskmaskins insida med nedre spolarmens växlare utan spolarm och en utpekad del som frågetecknet efterfrågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
grytdiskmunstycke
går fortfarande den nedre spolarmen trögt?
 
electroluxaren skrev:
grytdiskmunstycke
går fortfarande den nedre spolarmen trögt?
Tack för ditt svar electroluxaren.

Jag upplever att den går trögt. Här är ett filmklipp hur maskinen låter när jag startar den.
Jag startar bara maskinen på filmklippet, jag sätter inte igång något diskprogram. Är det normalt att den låter så?

Jag provade sätta igång ett snabbprogram efter bytet, trots att den låter som den gör. Det resulterade i att det läckte ut vatten under diskmaskinen. Det berodde inte på att gummikopplingen var otät efter bytet utan jag måste ha misslyckats med att trycka dit spolarmsväxlaren trots att den sitter bra på bägge klickfästena.
 
A
den skall inte låta bara för att du startar maskinen
antingen är den kvar i det gamla programmet eller om det är motorn till spolarmsväxlaren som låter är det fel på kretskortet
iom att skivan inte rör sig.

men ljudet låter mer som om det kommer från tömningspump alt diskmotor
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
den skall inte låta bara för att du startar maskinen
antingen är den kvar i det gamla programmet eller om det är motorn till spolarmsväxlaren som låter är det fel på kretskortet
iom att skivan inte rör sig.

men ljudet låter mer som om det kommer från tömningspump alt diskmotor
electroluxaren skrev:
den skall inte låta bara för att du startar maskinen
antingen är den kvar i det gamla programmet eller om det är motorn till spolarmsväxlaren som låter är det fel på kretskortet
iom att skivan inte rör sig.

men ljudet låter mer som om det kommer från tömningspump alt diskmotor
Jag har skruvat lös spolarmsväxlaren och avslutat programmet genom att hålla inne start/stopp. Nu kan jag välja mellan programmen för att starta nytt program. När jag startar maskinen så låter spolarmsväxlaren som på filmklippet. I och med att jag har tagit lös den kan jag med säkerhet höra att ljuden kommer från den. Det är lite korrosion på de tre kontakterna men jag tycker inte att det ska vara tillräckligt för att inte ge kontakt. Då är det alltså styrkortet som spökar?
 
Jag hittar inte att det är bränt någonstans på styrkortet. Eventuellt väldigt lite på en lödning. Sen är det borta en liten bit av en IC-krets, men den verkar vara för lampan.

Grönt kretskort med elektroniska komponenter, en del märkningar synliga och en mindre skada på en krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroniskt kretskort med många lödpunkter, komponenter och en skadad IC-krets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroniskt kretskort med fokus på en skadad IC-krets och en svag lödning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
vidhåller mitt tidigare inlägg
 
electroluxaren skrev:
vidhåller mitt tidigare inlägg
Då får det bli skroten för Cylindan. Känns inte som att ett styrkort för 3000kr är värt att lägga på en 11 år gammal maskin.
 
Har du en lödkolv? Tycker de lödningar du ringade in ser ut som kallödningar så prova att löda om dem.
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
CR107 ser också rätt misstänkt ut.
Och av erfarenhet från andra vitvaror så hade jag lött om reläerna (stora vita klumparna).
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
Jag ska prova det. Något skumt är det med kortet. Jag mäter det här på stiften för spolarmsväxlaren:
Stift 1 - jord 78VAC
Stift 2 - jord 174VAC
Stift 3 - jord 163VAC
 
Missfärgningen vid CR107 ser jag ingen annanstans så jag misstänker att det kan vara att den läckt ut sin elektrolyt och därmed tappat sin funktion. Inte omöjligt att den kan spöka.
 
  • Gilla
NK2018
  • Laddar…
A
spolarmsväxlaren har en 230v asynkronmotor som matas med 230v från kortet vilka plintnummer det är vet jag inte just nu
den spänningen har du inte!
en av plintarna har gemensam kontakt med positionsgivaren och motorn
den skall ha 0-volt opåverkad och 230v påverkad detta har du inte heller.

svårt att se på bilderna om det är direkta fel förutom de du redan påvisat.
Jag vet inte om den brända komponenten sköter lampan eller något annat/mer.

kletet under kondensatorn är troligen lim.

jag kan hålla med om att ett kretskort för 3.000.- är väl saftigt men vilken diskmaskin får du dör det priset??
fixa detta och du har en maskin som håller längre än vilken ny som helst. och troligen diskar bättre definitivt snabbare
 
Jag tror inte kletet är lim, ser inte ut som lim alls ärligt talat.

Det kan vara en synvilla men jag tycker lödningarna till det relä som är närmast kortkanten ser ut att vara dåliga.
 
Mittersta fotot i nederkant. 2:a triacen från vänster är skjuten, saknar halva toppen.
Är det avbrott i motståndet bredvid har den även dragit med sig I/O pinnen
från processorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.