Hej gott folk! Har en tvättmaskin på lantstället från 60 talet i en tid då man tillverkade rejäla pålitliga prylar, den har börjat surra i programmekaniken. Det går att banka lätt med handen pch pendla mellan av/på så hör man hur det tickar fram till valt program och går igång men det är ju ingen framkomlig väg. Motorn till trumman lär gå 50 år till men svaga länken är den mekanik programvredet är kopplad till. Någon kunnig med lite tips?

Per
 
  • Tvättmaskin i rum, kontrollpanel synlig, vit lucka, äldre modell, varningslapp på fronten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
G gkraft skrev:
Hej gott folk! Har en tvättmaskin på lantstället från 60 talet i en tid då man tillverkade rejäla pålitliga prylar, den har börjat surra i programmekaniken. Det går att banka lätt med handen pch pendla mellan av/på så hör man hur det tickar fram till valt program och går igång men det är ju ingen framkomlig väg. Motorn till trumman lär gå 50 år till men svaga länken är den mekanik programvredet är kopplad till. Någon kunnig med lite tips?

Per
det blir inte lätt, att hitta ett nytt programverk
 
electroluxaren skrev:
det blir inte lätt, att hitta ett nytt programverk
Tack för svar, ska ta bort vreden och ta av toppanelen och se om jag hittar något spännande.
electroluxaren skrev:
det blir inte lätt, att hitta ett nytt programverk
Tack för svar! Ska ta bort vridvreden och ta av toppanelen och se om jag hittar något spännande.
 
A
G gkraft skrev:
Tack för svar, ska ta bort vreden och ta av toppanelen och se om jag hittar något spännande.

Tack för svar! Ska ta bort vridvreden och ta av toppanelen och se om jag hittar något spännande.
du hittar ett programverk och en massa sladdar inget spännande
 
electroluxaren skrev:
du hittar ett programverk och en massa sladdar inget spännande
Skruvat isär allt och kört lite 5:56, något som får dig som electroluxare att se rött, men allt funkar klanderfritt och hoppas det förblir så under många år till. Tack för ditt engagemang o trevlig sommar!
electroluxaren skrev:
du hittar ett programverk och en massa sladdar inget spännande
 
A
G gkraft skrev:
Skruvat isär allt och kört lite 5:56, något som får dig som electroluxare att se rött, men allt funkar klanderfritt och hoppas det förblir så under många år till. Tack för ditt engagemang o trevlig sommar!
5:56 är inte optimalt då den torkar snabbt och blir seg, men reparation på burk skall aldrig underskattas
 
A
T Taxture skrev:
Löste 5:56 problemet kanske ”torrt” smörjmedel vore en mer framtidssäker ”lagning” t.ex [länk]
jag tänker mer på 2-26 eller annat elektronik grengörande/smörjande medel
WD40 fungerar till allt annars
 
electroluxaren skrev:
jag tänker mer på 2-26 eller annat elektronik grengörande/smörjande medel
WD40 fungerar till allt annars
Får väl plocka ner allt igen och använda föreslagna medel 😊
 
A
G gkraft skrev:
Får väl plocka ner allt igen och använda föreslagna medel 😊
ta det nästa gång om det blir nån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.