S
Tänkte köpa en cyklon på amazon!

Nån som har förslag på vilken?! Så lurigt med alla mått vid inkommande och utgående, vissa av dem verkar vara för tum-marknaden, men vi kanske kör tum-mått på slang man köper här med?

I övrigt, vilken size behöver man? Jag har idag en kass liten dammsugare, jag lär behöva uppgradera till en grovdammsugare!

Har dålig koll på sånt här som ni märker!
 
Den där marknaden är en djungel. Bara så du vet.
 
  • Ledsen
SvanteC
  • Laddar…
Vad ska du ha den till?
 
S SvanteC skrev:
Tänkte köpa en cyklon på amazon!

Nån som har förslag på vilken?! Så lurigt med alla mått vid inkommande och utgående, vissa av dem verkar vara för tum-marknaden, men vi kanske kör tum-mått på slang man köper här med?

I övrigt, vilken size behöver man? Jag har idag en kass liten dammsugare, jag lär behöva uppgradera till en grovdammsugare!

Har dålig koll på sånt här som ni märker!
Det vore bra att veta om du ska ha den till.
Jag skulle behöva en ordentlig spånfläkt med cyklon till cirkelsågverket från -39, men du har kanske andra användningsområden då du skriver om dammsugare;)
 
  • Haha
SvanteC
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Tänkte köpa en cyklon på amazon!

Nån som har förslag på vilken?! Så lurigt med alla mått vid inkommande och utgående, vissa av dem verkar vara för tum-marknaden, men vi kanske kör tum-mått på slang man köper här med?

I övrigt, vilken size behöver man? Jag har idag en kass liten dammsugare, jag lär behöva uppgradera till en grovdammsugare!

Har dålig koll på sånt här som ni märker!
Beror vad du ska ha den till. Jag har en sån där med 5cm rör, kopplad till en Elektrolux dammsugare. Funkar bra till bandsågen och hyggligt till bordssågen.

Till hyveln och svarven kör jag min spånsug.
 
S
Tanken är att den ska vara kopplad till bordssågen.

Visste inte ens att den finns för olika syften! Visste att jag skulle ställa frågan!

Så, med de i ryggen, vilken ska man ha?!
 
Jag höll på och kolla separat cyklon och tunna och fixa själv men tröttnade att leta passande tunna av plåt så slutade med att jag köpte ett paket. Har funkat väldigt bra för mig iaf, har sen kopplad till bordssågen oftast och driva av en grön grovdammsugare från Bosch.

https://amzn.eu/d/cUtRUUs
 
En mindre tunna ( kagge ) plast och lock, en slang 50 mm från såg till tunna och en damsugarslang till tunnan kan fungera bra till så lite småspån som kommer från någon såg. Samtidigt så får dammsugaren mindre spån i sig. Med hyvel så måst det till större grejer.
 
Jag köpte en cyklon från Amazon och kopplade den till grovdammsugaren. Som spånbehållare tog jag en blå plasttunna på runt 100 l, vet inte var den kommer ifrån, men man ser den lite här och där...
Tyvärr klarade den inte undertrycket från dammsugaren, så den skrynklade ihop sig. Jag provade med lite trälister som förstärkning inuti, men det gick inget vidare.
När jag blev tillräckligt sur for jag till Biltema och köpte en ask/sotsug, en plåtburk med tättslutande lock. Efter ganska lite modifikation passar den perfekt under cyklonen.
Men det är ju enklare att köpa hela kittet på amazon.....
 
Jag köpte en sån grovdammsugar-burk, för aska, som jag monterade cyklonen på locket. Sågade till en plyfa skiva på undersidan av locket och skruvade sen genom locket in i plyfan för att fästa cyklonen.

Slangen från grovdammsugaren fäste jag på cyklonens insug med några självborrande skruv och tätade utvändigt med byggskum.
 
  • Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
Airvac har en burk att koppla till valfri dammsugare
 
Jag har hyllplan I min låda, allt är spill så kostnaden blev en halv ( gratis ) tub montagelim, lite skruv och en bit tätniingslist. Funkar bra än så länge men har inte hårdkört den.
Skulle jag inte haft spill hade jag hämtat en gratis bokhylla via blocket och byggt av den. Det ör en låda som ska vara skapligt lufttät men det spelar ingen roll hur den ser ut estetiskt.

300 kr för själva cyklonen och en tusenlapp för dammsugaren tillkommer men dammsugaren skulke vi ändå köpa.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
Ok, kommer nog hänga ihop en låda själv med lite osb å lite lim.

Men de ni säger då att de spelar inte så stor roll vilken cyklon man köper i detta fallet?
Det är mest när man går igång med grövre och tyngre grejer som de är mer noga?
 
Inte läge för att krångla till det, men olika maskiner har lite olika behov.
Slipmaskiner levererar fint damm och hyvlar levererar grövre flis.

Slipmaskiner brukar ha en liten port som passar till dammsugarslang. Dammsugarna är bäst på att generera stort undertryck men är inte lika bra på stort flöde. Passar bra till just slipmaskiner. Att köra dessa grovdammsugare "direkt i burken" gör att filtret sätter igen löjligt fort. Kolla vara på hur många video på "shop vac filter" det finns på youtube!
Separerar man bort dammet med en cyklon stannar 99 % av dammet i burken under och dammsugarens filter håller sig rent länge! Det finns andra typer av dammseparatorer också, men i mitt tycke är cyklonen bäst.

Hyvlar har större port, ofta 100 mm. Dom mår bäst av en annan modell på sugmotor. Den ska flytta en hemsk många kubik luft, men då får man inte samma undertryck som grovdammsugaren ger. Oftast har man separata spånsugar till dessa maskiner.
Grövre spån är dom egentligen inte lika ohälsosamt, men det blir ju rätt mycket att sopa upp efter dom.

En verkstad utvecklas hela tiden, en maskin i taget. Grovdammsugaren med cyklon ligger väldigt högt på min lista. Inte bara av hälsoskäl, det blir lätt vansinnigt dammigt i en snickarbod.
Den stora spånsugen ligger strax efter rikt och planhyveln tycker jag.
Åke
 
  • Älska
SvanteC
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.