Söker en spåncyklon
 
Är det en sån här du menar?

https://www.amazon.de/Cyclone-Staubsauger-Filter-Staubabsauger-Industrie/dp/B07H73DNXP

Jag köpte min från Banggood på den tiden PostNord inte debiterade tull och moms. Funkar kanonbra, det blir väldigt lite damm i dammsugaren. Jag kör den oftast inkopplad till min CNC-fräs och den tar verkligen hand om det mesta av dammet/spånen. Jag använder den även för att städa golvet o hyvelbänken i snickarboden.

En grej jag lärt mig av bitter erfarenhet: hinken den monteras på måste ha TÄTT lock. Om dammsugaren suger tjuvluft genom skarven mellan hink och lock kommer den suga upp det mesta av dammet ur hinken och fylla dammsugarpåsen. Efter helgerna har jag tänkt byta ut min hink mot en billig Jula-hink (https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...l-murarverktyg/hinkar-och-baljor/hink-164010/) som förhoppningsvis är tätare än min nuvarande.
 
Tack för hjälpen!
Tänkte ersätta spånsugen med en cyklon kanske genom att bygga om spånsugen.
Verkar tyvärr vara svårt att få tag på en spånfläkt till vettiga pengar för ett egenbygge.
 
Hur gick det, hittade du någon lös spånfläkt?
 
Tyvärr inget än och sen är det mycket annat som behöver fixas också
 
V vanGerwen skrev:
Söker en spåncyklon
Jag byggde en egen av plywood, 50mm rör och en hink från Jula för 30kr som jag monterade min sug ovanpå. Går ju även att dra en slang mellan dem om man inte vill såga sönder botten på grovdammsugaren. Fungerar över förväntan!
Bilder:
 
  • Hemmagjord dammsugaradapter av plywood och 50mm rör på en verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord dammsugartillbehör av plywood och 50mm rör på en Jula hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DIY konstruerad dammsugare med grovdammsugarens överdel på en hink, kopplad med slang i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nick_se och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.