S
Hejsan

Har en Dust Deputy cyklon kopplad på en Nilfisk grovdammsugare.

Har sågat en hel del MDF senaste vecka, och noterar att så gott som allt spån/damm från MDF-skivorna hamnar i dammsugaren, det stannar inte i cyklon-behållaren.

Är detta något "välkänt" när det gäller MDF?

Har inte jobbat med MDF tidigare, men använt cyklonen till mycket annat, och aldrig upplevt något liknande.

Några tips eller tankar kring detta?
 
S Snickerick skrev:
Hejsan

Har en Dust Deputy cyklon kopplad på en Nilfisk grovdammsugare.

Har sågat en hel del MDF senaste vecka, och noterar att så gott som allt spån/damm från MDF-skivorna hamnar i dammsugaren, det stannar inte i cyklon-behållaren.

Är detta något "välkänt" när det gäller MDF?

Har inte jobbat med MDF tidigare, men använt cyklonen till mycket annat, och aldrig upplevt något liknande.

Några tips eller tankar kring detta?
Det måste vara något fel på din cyklon. Troligen har du en liten läcka i anslutningen mot spåntunnan. Jag får inget i min dammsugare och jag menar verkligen inget. Sågar väl inga mängder med MDF men några skivor har det allt blivit, påsen är fortfarande tom (smutsig är den dock så mikroskopiska mängder hamnar där såklart) efter 4 år och säkert 500 liter damm/spån.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Undertrycket är så pass stort att plåttunnan knycklar ihop sig, så tror inte det är något läckage där ;)
Men ok, jag ska kolla en extra gång ;) Kan ju ha blivit ett läckage efter den knycklar ihop sig. Står på att-göra-listan att fixa det.

Känns bra att höra att du inte får något i dammsugaren, då finns hopp för mig :D
 
S
Min är en sådan här

2346_0.jpg
 
Om din dammsugare kan ändra sugförmågan med en potentiometer så testa att sänka lite.

Nu var det ett tag sen du skrev detta TS. Det kanske är löst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.