Efter att ha sett senaste delen i Byggfuskarna på TV4 är jag glad för att jag är ateist och inte Pingstkyrkepastor.
Själv tror jag på Roger Fleischer: Det räcker med ett bud, Rogers egna "Var snäll".
Fy f-n för en sån gubbe som Curt Wrigfors, 34 konkurser.
Ingen som helst känsla för drabbade, bara en massa svammel om de drabbades ansvar och skyldigheter på slutet av programmet.
Jag som trodde att även budordet: Du skall inte ljuga fanns även i Pingstkyrkan.
Fy F-n.

/DonMartin
 
Får bara lika intensiv blodsmak efter varje avsnitt av "Fuskbyggarna"

Hittade lite gamla trådar om Wrigfors Team Boro här i forumet från 2006... men nu vet ju alla vad detta är för någon kriminell vidrig fuskare... Hur fan kan man vara så rå, ansvarslös och lögnaktig...

Stå rakryggad och ljuga om det ena och det andra rätt upp och ner...??!!

Sådana människor borde ju bara grävas ner...
 
Curt Wrigfors visar många psykopatiska drag. De främsta dragen är känslokylan och förmågan att dupera.
 
Tode?!

Googlade lite.. två av hans 3 bolag står i konka enligt allabolag..

Ja googla själva på 0140-15680 d^_^b
 
men varför blev det inget om byggaren och husets kvalitet ansvarrige ??
det var väl knappast curt som snickrade och la grunden ??
detta är ytterligare ett bevis på varför man ska akta sig för den som lägger sig på lägst pris.
tycker samtidigt synd om familjen.
p,s jag håller inte med curt.
men det han sa i slutet var riktigt.
byggets k-a borde alarmerat.
 
nybyggd skrev:
men varför blev det inget om byggaren och husets kvalitet ansvarrige ??
det var väl knappast curt som snickrade och la grunden ??
detta är ytterligare ett bevis på varför man ska akta sig för den som lägger sig på lägst pris.
tycker samtidigt synd om familjen.
p,s jag håller inte med curt.
men det han sa i slutet var riktigt.
byggets k-a borde alarmerat.
Det framgick aldrig...men det skulle inte förvåna mig om KA var rekommenderad och kanske t.o.m. betald av Wrigfors. Han sa visserligen att det var deras, men det behöver ju inte betyda att det inte var Wrigfors som fixade fram honom.
 
Någon som varit med om att en K-A åkt ut på bygget under byggets gång. De gör de väl först när bygget står klart. Många av felen var ju dolda fel. Mögeldoften kom efter 3 veckor men då hade ju k-a redan varit där. Då är det ju byggfelsförsäkringen som träder i kraft. Men den verkar ju bara räckt till för polackrummen. Gissar att det är polacker som byggt hela huset. Som sagt Wrigfors sålde bara huset inte uppsättningen av densamma. Det är precis på samma sätt om man bygger med andra husleverantörer. De säljer bara byggsatsen och det är du som byggherre som skriver kontrakt med entreprenörerna. Då är det ditt ansvar att K-A inspekterar och att entreprenörerna bygger huset enligt ritningarna. Vad jag förstår sitter Wrigfors själv (eller har suttit) som styrelseledamot i GARBO (möjligt att han, som han sa, startade eländet). Det är lustigt att inte vanliga försäkringsbolag kan täcka byggfel, då skulle det nog bli ett bättre byggande. GARBO är ett spel för galleriet.

Jag försvarar inte Wrigfors, han är en sjuk man, totalt fri från moral (moral är principer som vi upprättar och lever efter, men finns inte i lagtexten).
 
Redigerat:
träskruven skrev:
Någon som varit med om att en K-A åkt ut på bygget under byggets gång. De gör de väl först när bygget står klart. Många av felen var ju dolda fel. Mögeldoften kom efter 3 veckor men då hade ju k-a redan varit där. Då är det ju byggfelsförsäkringen som träder i kraft. Men den verkar ju bara räckt till för polackrummen. Gissar att det är polacker som byggt hela huset. Som sagt Wrigfors sålde bara huset inte uppsättningen av densamma. Det är precis på samma sätt om man bygger med andra husleverantörer. De säljer bara byggsatsen och det är du som byggherre som skriver kontrakt med entreprenörerna. Då är det ditt ansvar att K-A inspekterar och att entreprenörerna bygger huset enligt ritningarna. Vad jag förstår sitter Wrigfors själv (eller har suttit) som styrelseledamot i GARBO (möjligt att han, som han sa, startade eländet). Det är lustigt att inte vanliga försäkringsbolag kan täcka byggfel, då skulle det nog bli ett bättre byggande. GARBO är ett spel för galleriet.

Jag försvarar inte Wrigfors, han är en sjuk man, totalt fri från moral (moral är principer som vi upprättar och lever efter, men finns inte i lagtexten).
Jag har kontrakt med min KA på att han skall kontrollera grund/markarbeten innan gjutning. Kontrollera grund efter gjutning, kontrollera huset efter stomresning samt delta i kontrollbesiktningen (två veckor innan slutbesiktning). Utöver detta gör han kontroller om jag ber om det utan extra kostnad. Det känns iallafall som en KA som tar sitt jobb på allvar. Om det blir så i slutändan får framtiden utvisa.
 
Inte för att försvara någon som begår fel men om man tänker lite kritiskt till medias uppgifter...
1: De flesta av de 34 konkurserna måste väl kommit på en gång när hans imperium föll? Det handlar ju alltså inte om att han haft ett företag som gått i konkurs, startat ett nytt och hållit på så. Var ju en ganska stor samling husföretag som gick omkull på en gång.

2: Pratades om att konkursförvaltaren hade krävt husbyggarna på pengar för rättegångskostnader. Var det så att Wrigfors bolag vann överklagandet? Fattade inte riktigt hur det gick till där, kändes som att man medvetet slarvade över informationen där.

3: Ett så stort och påkostat hus med plåttak och burspråk känns som att det skulle kosta det dubbla. Här passar väl då delvis, man får vad man betalar för.

4: Största felen med huset som man hittade var ju underentreprenörerna som slarvat med och KA som släppt igenom utan kontroll. Lite konstigt att sparka på säljaren då. Vi har ju många exempel på människor här som blir lovade något av säljaren först och sen tillkommer kostnader eller resultatet inte blir som säljaren lovar. Är ju knappast något unikt utan så fungerar det ju "tyvärr".

5: Pratades mycket om tex 60 fel på besiktningsprotokollet och många tycker att det är något hemskt. Men hur många av dessa 60 saker är byggfusk. Tyckte det mesta var skönhetsfel av de punkter som visades framför kameran i dokumentet.

Känns som sensationsjournalistik tyvärr mest och handlar i första hand om ekonomiskt lurendrejeri och inte byggfusk. Skulle ju gå att göra programmet så mycket bättre men blir väl inte lika intressant tv om inte personerna sitter och gråter ut hemma i soffan. Kommentarer?
 
Företag borde ha nån liknande regel som tidningar har. En ansvarig utgivare. I så fall skulle man inte kunna slingra sig som CW har gjort sätta sitt bolag i konkurs och slippa undan betalning. Jag vet att det är svårt att lösa det praktiskt när det är tal om aktiebolag, men det borde finnas någon i varje bolag som är personligen ansvarig som i det här läget när firman sätts i konkurs personligen får överta allt betalningsansvar.
 
Ericc
cem77 skrev:
3: Ett så stort och påkostat hus med plåttak och burspråk känns som att det skulle kosta det dubbla. Här passar väl då delvis, man får vad man betalar för.
Ligger fett mycket i det.
Och det var precis det Martin Timell satt och sa i radion igår (Man får vad man betalar för) då han samtidigt sa att en snickare kostar 250 kr/ tim exlusive moms.
Två millar för ett nyckelfärdigt hus för en åttabarnsfamilj låter väldigt väldigt billigt.
 
jhenrikj skrev:
Jag har kontrakt med min KA på att han skall kontrollera grund/markarbeten innan gjutning. Kontrollera grund efter gjutning, kontrollera huset efter stomresning samt delta i kontrollbesiktningen (två veckor innan slutbesiktning). Utöver detta gör han kontroller om jag ber om det utan extra kostnad. Det känns iallafall som en KA som tar sitt jobb på allvar. Om det blir så i slutändan får framtiden utvisa.
Värsta senariot: Han kan inte kontrollera att alla spikar är islagna. Varje entreprenör bygger på sitt sätt, som de har gjort de senaste 30 åren och skiter fullständigt i dig och KA. De väntar inte på att KA ska komma ut och besikta varje grej för det har de inte tid med. Så då blir felen dolda. Lycka till :S
 
K
Curt W uppger ju i programmet att han säljer Vimmerbyhus, men Vimmerbyhus själva hävdar ju att han inte jobbar för dem..
Vems hus är det han säljer egentligen?:S
 
Några reflektioner angående gårdagens program:
Att ha gått i konkurs behöver inte betyda att man är någon buse för det. Blir det en lågkonjunktur så konkar oftast några % branchens bolag. Man kan tom gå i konkurs för att man är för snäll och inte är för tuff mot kunder som har problem att betala tillbaka eller om man inte är tuff nog att sparka folk när det blir sämre tider.
Ett litet förtydligande i vad dessa 34 konkursen berodde på hade varit intressant att höra och inte bara utslängda i en kort mening.

Det ska också bli intressant och se om programmet vågar ge sig på de riktigt stora drakarna i slutet av serien eller om de nöjer sig med de små fuskbyggarna.
 
Ericc
träskruven skrev:
Värsta senariot: Han kan inte kontrollera att alla spikar är islagna. Varje entreprenör bygger på sitt sätt, som de har gjort de senaste 30 åren och skiter fullständigt i dig och KA. De väntar inte på att KA ska komma ut och besikta varje grej för det har de inte tid med. Så då blir felen dolda. Lycka till :S
KA-s uppgift är att se till att kontrollplanen utförs korrekt. Men är han ute och tittar till bygget då och då så är väl det utmärkt. Man ser rätt fort vad det är för "typer" som spikar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.