Har skrivit kontrakt på ett hus med möjlighet att backa ur efter besiktning.
Besiktningen gav bland annat att det är kp-cuprinol (Pentaklorfenol) behandlat bjälklag.

Har barn och ytterligare en ny knodd på g.

Hur farligt är det?
När är det farligt (tort/fuktigt)?
Farligt om ej hål ner till bjälklag finns?
Kostnad & tid att byta 40m² golv och ner till grund( ej nåbart underifrån)?
Hade ni hävt och varför?
Vem vet mer? (Yrkesgrupp, myndighet etc)

Källhänvisningar välkomnas varmt.
 
Det är inte giftigt som cyanid men inte heller särskilt nyttigt. Samtidigt är risken att utsättas för farliga doser PCP så gott som obefintlig eftersom träet är inbyggt. Om något så kommer det att lukta unket eftersom det bildas pentakloranisol när PCP bryts ner. PCA är inte heller särskilt nyttigt men lättare att ventilera bort, tyvärr sätter sig lukten lätt i isolering och textilier.

Nedbrytningen börjar när det behandlade träet utsätts för fukt men upphör tyvärr inte i första taget, även om fukten försvinner. Det hjälper med andra ord inte att dränera och torka ut, behandlade delar måste bytas för att bli av med lukten.

Vad det kostar är väldigt svårt att svara på, det beror på förutsättningarna, vad som skall dit istället och vem som gör jobbet. Googla på "syllbyte" och din ort eller närmaste stad samt prata med grannarna om de gjort något liknande. Som jämförelse har vi fått offert på ~ 250 kkr för att byta 50m syll samt 30 kvm golv och bjälklagsisolering. Priset är före ROT och exklusive själva golvet.
 
  • Gilla
Novvehehe12
  • Laddar…
Luktar det i dagsläget?

Jag har bytt 125 kvm blindbotten i trä och isolering underifrån då det var cuprinolbehandlat och stank värre än värst. Efter bytet och installation av avfuktare så är lukten borta nu efter 10 år ungefär... Är det bara 40 kvm och måste göras uppifrån är det nog lika bra att blåsa hela insidan på kåken och byta isoleringen i väggarna med..,

Fick förresten en offert på 120 tusen för att göra det underifrån, vintern 2012 ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Luktar det i dagsläget?

Jag har bytt 125 kvm blindbotten i trä och isolering underifrån då det var cuprinolbehandlat och stank värre än värst. Efter bytet och installation av avfuktare så är lukten borta nu efter 10 år ungefär... Är det bara 40 kvm och måste göras uppifrån är det nog lika bra att blåsa hela insidan på kåken och byta isoleringen i väggarna med..,

Fick förresten en offert på 120 tusen för att göra det underifrån, vintern 2012 ...
Hej Dan, jag har tänkt göra precis som du och byta ca 100m2 blindbotten råspont som är cuprinolbehandlat. Men är det något särskilt man behöver tänka gällande inandning med mera när man river detta? Samt vad gällde för deponi och avfallet för dig?

Sist men inte minst, skulle du byta även fast lukten inte känns i huset? Vi har nämligen tänkt att torka ut krypgrunden och spruta den med polyerutanisolering därefter. SÅ får kuggfråga är om vi ska byta råsponten som är behandlad nu innan eller skita i det.

Tacksam för feedback och åsikter på detta
 
Tja, jag hade nog inte stängt in det bakom ett lager polyuretan och låtsats som ingenting..

Även om det var ett mindre roligt projekt just då, så känns det som rätt val på sikt... Jag satte inte ny råspont, utan cellplast/frigolit för att hålla upp isoleringen, 25 mm tjock ger lite extra isolering där nere ... I övrigt har jag helt stängd krypgrund och avfuktare, så det håller sig över 10 grader även när det är som kallast ute...

Hade Försvarets skyddsmask 90 (mest för att det var en sån jag hade) när jag rev, och slängde det i behandlat trä på återvinningscentralen.....
 
Hej igen, stort tack för svar.

Jag förstår, får ta mig en funderare här. Det som är frustrerande för oss är att det inte luktar uppe i huset ännu, sen är det på g och har börjat lukta en del när man är nere i själva krypgrunden, men annars märker man inte av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.