Hej, har en cub cadet (12ae764u603 , ”vanlig” gräsklippare) där själva knivarna slutat snurra. Vad kan det bero på? Nån som har tips på vad jag ska göra?

Motorn går som den ska och hjulen, men knivarna har slutat snurra. Har kollat under o tagit bort gammalt gräs men funkar ändå inte. Tips?

Med vänlig hälsning, Elin
 
det är inte så enkelt att skruven som håller kniven har släppt lite? har du haft av kniven för slipning senaste tiden?
 
E Elin Maria skrev:
Hej, har en cub cadet (12ae764u603 , ”vanlig” gräsklippare) där själva knivarna slutat snurra. Vad kan det bero på? Nån som har tips på vad jag ska göra?

Motorn går som den ska och hjulen, men knivarna har slutat snurra. Har kollat under o tagit bort gammalt gräs men funkar ändå inte. Tips?

Med vänlig hälsning, Elin
Om båda knivar slutat snurrar är det sannolikt en rem som är sönder/hoppat av.
 
Kollar det! Den verkar inte ha gått av iallafall, men kanske hoppat. Tack!
 
Nu har jag kollat. Remmen är inte av, och rör sej när jag startar motorn, Men den ärlige lös, ska den va det? Går den att spänna på något vis? Ett av hjulen den går via går att flytta lite, tänker att en kanske kan göra som när kedjan spänns på en cykel.... E
 
E Elin Maria skrev:
Nu har jag kollat. Remmen är inte av, och rör sej när jag startar motorn, Men den ärlige lös, ska den va det? Går den att spänna på något vis? Ett av hjulen den går via går att flytta lite, tänker att en kanske kan göra som när kedjan spänns på en cykel.... E
Spännande klippare du har...
Remmen ska vara "lös" när klippdäcket inte är tillslaget. Den ska spännas när du slår till klippdäcket. Kan du se om det fattas en fjäder. Om fjädern fattas funkar det inte. Är det rätt klippdäck på bilden? Gul gräsklipparens klippdäck med synliga remmar, hjul och spänningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker vidare att det kan vara en vajer som hoppat av. Kolla vajern som går från styret/handtaget till klippdäcket.
 
Redigerat:
L loffman skrev:
Spännande klippare du har...
Remmen ska vara "lös" när klippdäcket inte är tillslaget. Den ska spännas när du slår till klippdäcket. Kan du se om det fattas en fjäder. Om fjädern fattas funkar det inte. Är det rätt klippdäck på bilden? [bild]
Tänker vidare att det kan vara en vajer som hoppat av. Kolla vajern som går från styret/handtaget till klippdäcket.
Ja typ.
Ser ut så här; Närbild på en gul gräsklippares underdel med vajern från styret synlig bland andra komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vajern från styret
 
Men nu så! Nu funkar den!Tack för hjälpen!

Fattar inte riktigt hur jag gjorde men skruvade lite på där vajrarna från styret går. Kanske var det glapp?

Hur som helst, fixat! Glad sommar!
 
Kanon (y):)
 
L loffman skrev:
Spännande klippare du har...
En åkgräsklippare man inte kan åka på? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.