Var nere och skulle tvätta och noterade då ett felmeddelande på "pannan"!

Hög värmepump
Kommunikationsfel
Utedel

Kollade aktuell driftinfo och det verkar vara någon tempsensor ute som ballat ur.
Tips på vad som är fel?
Kan man åtgärda själv eller är det bara att ringa servicetekniker?
Dyrt?
 
  • Display på värmepump som visar felmeddelande "Kommunikationsfel Utedel".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Displayen av en värmepumpspanel med felmeddelande och knappar för navigering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump med felmeddelande och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepumpsregulator med felmeddelande och inställningsmeny.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepumpsstyrning med felmeddelande och inställningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepumps styrpanel som visar felmeddelande och driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Feldisplay på en värmepumps kontrollpanel med driftinformation och temperatursensorfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av värmepumps kontrollpanel med felmeddelande och programinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på en värmepump med felmeddelande och temperaturvärden som visas på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-40 tyder på ingen kommunikation med utedel alls, hur är det med strömförsörjning till utedel, är alla säkringar hela? Kolla det först. Prova norsk reset ?
 
säkringarna i elcentral är hela.
Matas utedelen från innedelen? I elcentralen har jag 3x16 för värmepumpen.

Provade norsk reset utan framgång.
 
J
Som Putten säger kolla ledningarna på kommunikation , sen visas felart i meny 5
 
OK

Blir att ringa servicefolk. Att kolla dylika ledningar är inte min starkaste sida.
 
J
Men du kan kolla meny 5 som är en larmlogg
 
Vet inte om det gjorde mig klokare.
Fel fasföljd var ett meddelande jag hade för ett tag sedan när huvudsäkringarna i elcentralen gick.
 
  • Digital display på en enhet som visar historisk driftinformation, kompressortimmar och drifttider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elcentral som visar driftinformation med historisk data och energiförbrukning i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på elcentral som visar felmeddelandet "Fel fasföljd" och andra driftmeddelanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Är det någon som jobbat på elen i eller utanför huset , eller kanske elverket jobbat på linjen , fel fasföljd kan det inte annars bli .
Har du någon vattenpump som har tre säkringar , om det skulle ha blivit skift någonstans så skulle dem gå baklänges och dåligt med vatten , tidigare larm , motorskydd kompressor X2 och pressostat låg vittnar om något , Har du återställt motorskyddet för kompressorn någon gång och hur länge sedan var dom felen , vet du det finns inget datum
 
J
Svårt då ,är det något annat som inte fungerar i huset tänker mest på om en säkring gått som inte syns att ögat hoppat ut .
Kanske bäst du tar dit en gubbe för att kolla upp allt
 
Har du någon arbetsbrytare på utsidan vid vp? Så det inte är någon busunge som stängt av?
 
Efter samtal med servicefolk var lösningen enkel. Bakom frontplåten på elpannan satt säkringar som löst ut. Oklart varför dock. Inte en helt självklar lösning om man inte visste om hur man kom åt dem, vilket var enkelt, men dolt.

Som jag skrev innan hade jag lite annat elstrul för ett tag sedan, dock har allt fungerat ua efter det tills denna vecka.
 
  • Gilla
matzee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.