Hej!

Har tröttnat på Biltemas underhållsladdare och tänkte slå till på en Ctek igen. Hade för ett par år sedan en motsvarande XS 0.8 som tyvärr gick sönder.

Frågan är vilken laddare ska man ha? Det finns ju numera en hel uppsjö av olika versioner, MSX, CT5, Zafir osv.

Hade från början tänkt skaffa en MSX 5.0 eller 7.0, det som ska laddas är bil, MC och åkgräsklipparen.

Vad skiljer de olika versionerna?
 
Laddningsströmmen.
Ska du ladda småbatterier som mc, klippare, etc, välj 5.0. Är batterierna friska klarar de höga strömmar, men börjar de bli lite slitna mår de inte bra av för hög laddström och kan då bli för varma.
 
MultiMan
Min nyaste Ctek är en MXS 5.0, mycket nöjd med den. Friskat upp batterier med recond-läget och laddar allt från små MC-batterier till över 100Ah utan problem. Inte särskilt dyr heller på rätt ställe.
 
MSX0.8 klarar av batterier som är 1,2-32 Ah stora, MSX3.8 1,2-80Ah, MSX5.0 1,2-110Ah och MSX7.0 klarar av 14-150Ah stora batterier.

Frågan är om MSX7.0 då är för stor för dina småbatterier, plus att den känns lite overkill för vanligt hemmabruk.

Jag har själv en MSX5.0 som jag är nöjd med så kör på den tycker jag.
 
Har både MXS0.8, en äldre XS3600 samt en MXS5.0

Testade köra XS3600 på bilarna men även om den ska ge 3.6A så tog det extremt lång tid att fulladda bilbatterierna.
köpte en MXS5.0 och den funkar kanon.
Kör recond-läget någon gång per år för att förhoppningsvis få lite extra livslängd på batterierna i bilarna.

Kolla om du kan hitta MXS5.0 polar till bra pengar. Den har betydligt smidigare kabel (gummikabel).
Kablarna på den vanliga blir lätt stela även om det inte är särskilt kallt.
 
Det verkar som om de flesta rekommenderar mxs 5.0. Är det någon som vet vad som skiljer den från zafir, förutom garantitiden?
 
j.f.s
MXS5.0 polar här. Köpte min från Voltpower.se
 
Zafir är en enklare modell. Men ändå fullgod som laddare. Det är väl bara Clas Ohlsson & Jula som har dem i sortimentet?
Har för mig den minsta Zafir inte har snabbkontakten.

Har själv 7st Ctek MXS laddare 1x5A, 2x7A, 2x10A & 1x25A samt en Zafir 100/7A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.