Hej

Vi har precis köpt hus, värme och varmvatten kommer från en CTC252b installerad 1976 med pelletsbrännare A3-15 från Ecotec kopplad till.
Jag har 0 och ingen kunskap om den panna, mm, men försöker läsa mig till hur allt fungerar. Tips på bra länkar tas tacksamt emot.
Ett bekymmer jag har som jag hoppas kunna få hjälp med här är att inomhustemperaturen är hög, ca 25 grader, men varmvattnet kommer bara en kort stund och planar sen ut till kallt/ljummet.
På framsidan sitter två rattar, en till vänster numrerad 1-10, vad styr den?
En till höger märkt från 30-90, vad styr den?
Tidigare husägare har märkt den högra mellan 50&60 och sa att han brukar köra den där.
 
Ta ett foto på hela fronten, Ratt med 1 - 10 är säkert en shunt, är det för varmt i huset, ställ ner ett streck och vänta ett dygn. Ratt med 30 - 90 styr tempen i pannan, brännarens aktiva tempområde för att värma pannan.
 
  • Gilla
PjarNoren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta ett foto på hela fronten, Ratt med 1 - 10 är säkert en shunt, är det för varmt i huset, ställ ner ett streck och vänta ett dygn. Ratt med 30 - 90 styr tempen i pannan, brännarens aktiva tempområde för att värma pannan.
Tack, här har vi fronten på den, högra är den som nästan göms bakom slangen till pellets förrådet.
 
Oj , riktigt gammal panna med en CTC shunt , den är i dagens läge svår att få tag på om den stökar- I pannan .så sitter den om jag inte mins fel med att trycka och vrida den,( fyrkantiga plåten måste bort ) då får man den i handen. jobbar mot en ventil med tryck mo en pinne som trycks in, ökar värmen, prova med att vrida vredet några ggr från 0 - 10 och ställ sedan på noll. Då ska tempen gå ner i huset och sen ställa upp. En tumregel är ca 42 C ut till elementen vid 0-grader ute.
 
  • Gilla
PjarNoren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Oj , riktigt gammal panna med en CTC shunt , den är i dagens läge svår att få tag på om den stökar- I pannan .så sitter den om jag inte mins fel med att trycka och vrida den,( fyrkantiga plåten måste bort ) då får man den i handen. jobbar mot en ventil med tryck mo en pinne som trycks in, ökar värmen, prova med att vrida vredet några ggr från 0 - 10 och ställ sedan på noll. Då ska tempen gå ner i huset och sen ställa upp. En tumregel är ca 42 C ut till elementen vid 0-grader ute.
Det fungera fint det, jonaserik, vaknade med behagliga 21,5 grader inomhus i morse.
Tack för snabbt och hjälpsamt svar.
 
Bra då är det VV kvar, fungerar det nu med. Tror det sitter en beredare i pannan, kan vara med slinga och om då pannan inte är varm ca 70 C så avtar värmen på VV rätt snabbt.
 
  • Gilla
PjarNoren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bra då är det VV kvar, fungerar det nu med. Tror det sitter en beredare i pannan, kan vara med slinga och om då pannan inte är varm ca 70 C så avtar värmen på VV rätt snabbt.
Det stämmer bra, jag pratade med tidigare ägare som bekräftade att beredaren inte var jättestor. Gick att skrämma igång genom att tillfälligt höga termostat om det inte redan var varmt nog i pannan.
Får tänka på att hushålla så går det fint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.