Hej!

Jag bor i ett äldre hus och har ett relativt nytt värmesystem ctc zenith+ ctc ecoair 350. Husets tidigare vedpanna med acctank är nu kopplat till detta via en shuntventil vilket fungerar bra.

Jag funderar dock kring hur jag ska tänka kring inställningar gällande temperaturer i EVK?

Vad jag förstår det som så kam jag under inställningar för extern värmekälla justera vid vilken temperatur som vedpannan skall börja användas, standardinställningen är 70 med stoppdiff 5.

Eftersom systemet vid ca 0grader ute använder ca 40 ut i elementen så låter det som att standardinställningen för EVK inte tar till vara på vedpannan eller har jag hel fel?
 
Blir till att ha två shuntgrupper , en för pannan och en för VP . du ska inte gå genom pannan med flödet, då förlorar du massor av energi. Korsdrag genom pannan kyler ner.. Nya VP har i bland flera styrningar för shuntar och går då att använda.
 
B
Hej.

Jag har nästan exakt lika uppsättning. Jag kör laddstart på 50grader från acktank och 5 grader diff. Tror runt 50 är bra för att undvika att vp eller elpatron behöver gå in för att skjuta till VV om det behovet kommer för att temp är under 50.
 
Nog går väl den att sänka till säg 40 grader så du har lite mer nytta av den funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.