Efter uppdatering av display och programvara så tycker jag inte min bergvärmepump gör som den skall. Har ett gammalt hur och behöver hög framledningstemparatur. Nu har jag ställt in den på tex 44 grader, men pannan vill bara släppa ut max 42 grader. Så här gjorde den inte innan jag uppgraderade den till den nya programvaran.

När man tittar på värmekurvan så är den högre ställt. men Pannan går i taket när det gäller värmekurvan. Finns det något annat än Max framledningstemperatur som kan orsaka detta fenomen? Max framledningstemperatur är satt på 49 grader just nu.
Digital display med värmekurva, temperaturinställningar, knappar, CTC-logotyp och indikatorlampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför bara ha max framledning 49 grader. Ställ den på 60 å se vad som händer
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Jag fick samma fenomen när jag uppdaterade min GSi 616. Oklart varför och supporten svarade aldrig på den frågan då vi hade en separat diskussion.

Jag vill ha max 50 grader i mitt system men fick ställa den på 55 för att det skulle se snyggt ut när kurvan visas upp på displayen och jag kunde inte göra en custom-ändring som översteg 45 grader. Jag visste inte om det bara var en felaktighet i uppvisningen av bilden på displayen eller om den faktiskt begränsar framledningen till lägre än vad man ställt in den på men det verkar så på dig?
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag fick samma fenomen när jag uppdaterade min GSi 616. Oklart varför och supporten svarade aldrig på den frågan då vi hade en separat diskussion.

Jag vill ha max 50 grader i mitt system men fick ställa den på 55 för att det skulle se snyggt ut när kurvan visas upp på displayen och jag kunde inte göra en custom-ändring som översteg 45 grader. Jag visste inte om det bara var en felaktighet i uppvisningen av bilden på displayen eller om den faktiskt begränsar framledningen till lägre än vad man ställt in den på men det verkar så på dig?
Jag tror att dom gjort något med olika läge. Z. Jag har har inte fått upp min temperat tillräckligt och det verkar som om detta även stör ut cirkulationspumpen. Jag skall ringa CTC imorgon. Och se vad som gjort för förändringar .
 
V Vector skrev:
Varför bara ha max framledning 49 grader. Ställ den på 60 å se vad som händer
Ok skall prova och se im det blir någon skillnad dock hade jag Max 50 grader innan jag uppgraderade.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ok skall prova och se im det blir någon skillnad dock hade jag Max 50 grader innan jag uppgraderade.
Ställ upp max framledning 5 grader över vad den är inställd på nu så kommer kurvan på displayen se ut som den gjorde innan uppdateringen i alla fall.
 
Kan inte tillägga nåt till diskussionen men har också en gsi 12(gamla modellen) och undrar hur ni gjorde för att uppdatera eran mjukvara? Kan man ladda ner nåt nånstans?
 
J JockeHX skrev:
[länk]
Tack! Om jag fattar rätt behöver jag alltså köpa en ny displayenhet till min pump från 2019 för 5000sek för att kunna uppdatera mjukvaran?

Är det värt 5000? Vad är skillnaden? Vad får man för pengarna egentligen?
 
Z zep skrev:
Tack! Om jag fattar rätt behöver jag alltså köpa en ny displayenhet till min pump från 2019 för 5000sek för att kunna uppdatera mjukvaran?

Är det värt 5000? Vad är skillnaden? Vad får man för pengarna egentligen?
Ingen aning tyvärr…
 
Z zep skrev:
Tack! Om jag fattar rätt behöver jag alltså köpa en ny displayenhet till min pump från 2019 för 5000sek för att kunna uppdatera mjukvaran?

Är det värt 5000? Vad är skillnaden? Vad får man för pengarna egentligen?
Om jag inte har helt fel, så ska det fungera nu med nya delar, är nog lite som dom säger, ställ upp och läs manualen, så kanske det går att få till med några inställningar. Det med nya delar ska inte förändra VP;s funktion. Då är det fel från fabrikanten.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Efter uppdatering av display och programvara så tycker jag inte min bergvärmepump gör som den skall. Har ett gammalt hur och behöver hög framledningstemparatur. Nu har jag ställt in den på tex 44 grader, men pannan vill bara släppa ut max 42 grader. Så här gjorde den inte innan jag uppgraderade den till den nya programvaran.

När man tittar på värmekurvan så är den högre ställt. men Pannan går i taket när det gäller värmekurvan. Finns det något annat än Max framledningstemperatur som kan orsaka detta fenomen? Max framledningstemperatur är satt på 49 grader just nu.
[bild]
Ludde, har du fått svar från CTC supporten angående detta?
 
J JockeHX skrev:
Ludde, har du fått svar från CTC supporten angående detta?
Nej, men julen kom emellan. Dom ville att jag skulle starta om pumpen men det har jag inte orkat göra. Så jag skall göra detta till helgen tänker jag. Återkommer när jag fått svar.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Nej, men julen kom emellan. Dom ville att jag skulle starta om pumpen men det har jag inte orkat göra. Så jag skall göra detta till helgen tänker jag. Återkommer när jag fått svar.
Ok… jag tror faktiskt jag testade det men kurvan såg likadan ut ändå. Kanske inte bröt strömmen tillräckligt länge?
 
J JockeHX skrev:
Ok… jag tror faktiskt jag testade det men kurvan såg likadan ut ändå. Kanske inte bröt strömmen tillräckligt länge?
Jag skall göra som dom säker och dokumentera detta så får dom återkomma, och jag återkommer när jag har återkommit CTC, efter dom återkommit till mig :)
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.