I december installerade vi en bergvärmepump, CTC gsi 12 blev valet.
Efter detta har den larmat flertalet gånger och varit alla möjliga människor här för att leta fel, senast idag.
Har börjat grotta ner mig i driftkurvan och tycker den går otroligt ojämnt, vilket alla som varit här har hållit med om.
Får dock inga svar på hur driftkurvan bör gå, någon som har en likadan pump som så jag har någon typ av referens på hur de bör se ut?
 
  • Display på bergvärmepump som visar ojämn driftkurva med temperaturgraf.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Temperaturkurvor för ute-, framlednings- och returtemperatur visar liten skillnad mellan framledning och retur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser min kurva ut. Jag har en GSi 16. Det ser ju ut som att du har väldigt liten skillnad mellan framledning och retur?
 
Om jag förstått de rätt stämmer inte retur graderna eftersom vi inte installerat den delen som ska ta tempen inne, (innegivare?) de ska göras men måste renovera klart hallen först. I vilket fall går ju din betydligt jämnare en våran.
 
Jag håller med Dennis, skillnaden i framledning och retur verkar vara väldigt liten. Retur är inte samma som innegivare utan det är den temperaturen vattnet har när det gått igenom alla element etc och kommer tillbaka till pumpen för att värmas upp igen.

Display av värmesystem med kurvor för utomhustemperatur, framledning och retur, indikerar mindre temperaturskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser min GSI 12 ut som jämförelse. Jämnare kurva och ett par graders mer skillnad på framledning och retur.
 
sänk hastighet på cirkpumpen, och har du termostater, så ta och öppna varendaste en på fullt, är de redan öppna, kolla att piggen bakom termostaten verkligen inte är intryckt och fastnat,
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Säger som de andra, försök lägga tid på att trimma in värmesystemet om det inte gjorts efter installationen av bvp.
Nu vet vi inte hur ditt värmesystem är byggt så du får en generell beskrivning nedan som måste anpassas utifrån dina förutsättningar.
Helst ska du inte använda termostater och istället använda fasta regleringar på elementen/slingor.
Har du ingen ventil på elementreturen så kan du få byta ut termostat till vanlig ratt för att ställa rätt differens mellan inkommande och utgående. Nu är det många år sedan jag gjorde det men vill minnas att jag justerade till 6-7 grader. Det påverkar då också vilken hastighet som cirkulationspumpen på bvp ska ställas in på (såvida pumpen inte har någon form av automatisk hastighetsreglering.
För att mäta temp använder du en IR-termometer.
Om det sedan blir lösningen för dina problem det vet jag inte men är generell grund för värmesystem med bvp.
 
DonPablo R134a skrev:
sänk hastighet på cirkpumpen, och har du termostater, så ta och öppna varendaste en på fullt, är de redan öppna, kolla att piggen bakom termostaten verkligen inte är intryckt och fastnat,

Men är de då inte konstigt att verken rörmokare eller. 2 pers vid två olika tillfällen från CTC har reagerat på att returen inte är 6-7 grader kallare? Samtliga radiatorer på övervåningen och golvvärmen på nedervåningen är helt ny. Om jag vrider upp allt på högsta så tror jag vi kommer behöva sova med korsdrag men skulle de göra driftkurvan jämnare?
 
Ja då är det väldigt konstig. Vad har du för värde på laddpumpen?
 
Vet inte om jag kollar på rätt? 90%?
 
  • Digital skärm som visar driftinformation för en kompressor inklusive status och temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är rätt, jag skulle prova med att dra ner pumpen till 80% kanske och se om det ger någon skillnad. Jag har justerat ner till 65% i vinter, när jag hållt på o laborera lite
 
D Dennis K skrev:
Ja det är rätt, jag skulle prova med att dra ner pumpen till 80% kanske och se om det ger någon skillnad. Jag har justerat ner till 65% i vinter, när jag hållt på o laborera lite
Kan laddpumpen påverkas av att vi har på ”komfortläge”? Ställt upp varmvattnet till 55gr nämligen för att hela familjen ska kunna duscha (ska skaffa en till varmvattenberedare men allt sker inte över en natt)
TROR att han från CTC som va här igår ställde ner den nämligen men då hade han på normalläge.
 
Nej det påverkar bara vattnet i kranen. Och som sagt, när man trimmar in pumpen ska man ha öppna spjäll på elementen. Blir det för varmt så får man sänka värmekurvan på pumpen istället.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Nej det påverkar bara vattnet i kranen. Och som sagt, när man trimmar in pumpen ska man ha öppna spjäll på elementen. Blir det för varmt så får man sänka värmekurvan på pumpen istället.
SÅ konstigt att ingen av alla som varit här sagt de.

Jag får ju dock känslan av att de är något ”större” som är fel, ctc har ju själva gått igenom alla inställningar ett par gånger och varje gång ”har dom hittat de och nu kommer allt bli tipp topp” men ingen skillnad blir. Dessutom larmade pannan var å varannan dag är de var kallare ute, men de lyckas de inte heller finns någon anledning till.. sååå less när man lagt så mkt pengar så är de bara strul..
 
  • Display på en CTC GSi 12 värmepump med larmkod [E050] för stopp på grund av överhettningsexpansion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R R88 skrev:
Om jag vrider upp allt på högsta så tror jag vi kommer behöva sova med korsdrag men skulle de göra driftkurvan jämnare?
Om du öppnar alla termostater fullt och det blir "tokvarmt" inne är pumpen helt felaktigt inställd enligt mitt sätt att se det.
 
A AndersS skrev:
Om du öppnar alla termostater fullt och det blir "tokvarmt" inne är pumpen helt felaktigt inställd enligt mitt sätt att se det.
vi har sån klassiska ”vridgrejer” på radiatorerna på övervåningen, de står på 6 av 9, mer en så blir svettigt! Radiatorerna är enrörssytem (om de nu påverkar) På undervåningen har vi vattenburen golvvärme, där de sitter en ”shunt(?)” i golvvärmeskåpet. Allt är liksom samma system, golvvärmen står på 3 av 6, då är golvet 23 grader och luften ca 21 grader, lagom för oss.
om jag tyder de rätt står värmen på 50 på pannan, men den anpassad oxå efter temperaturen ute ser man på in/ returen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.