Hej forumet,

Jag får inte rätt på vare sig vår värmepump eller på vår installatör. Jag behöver hjälp för att komma fram till vad som är fel om något är fel och hur jag ska göra för att lösa problemet.

Jag upplever att vår drifthistorik ser märklig ut och det tycker CTC/Enertech och installatören också. Så långt är vi överens men sen börjar vi tänka olika. Enligt installatören är det huset som läcker som ett såll och byter vi fönster kommer det bli bättre. Jag är mer tveksam och vill veta att det inte är något mekaniskt fel innan vi tar en stor investering i fönsterbyte. I tillägg har vi en EcoVent som inte verkar vara igångsatt och som jag får svävande svar kring.


Det hela kokar alltså ner till två frågor.

1. Är drifthistoriken normal?
- Om inte, vad kan vara fel?

2. Om EcoVent 20 är igång skall den då synas på startskärmen av systemet?
- Det är noll utsug i installerade ventiler.



Inställningar
Max framledning: 65
Min framledning: Från
Kurvlutning: 55
Kurvjustering: 3 (Vi hade tidigare högre kurvlutning, vid nuvarande temp funkar detta bra.)
Max tid värme: 20
Laddpump %: 90
EcoVent: Nej

Elpatron
Max eplaronkW: 6,4
Max elpatron VV kW: 4,9
Start vid gradminut: -500
Diff steg. Gradminut: -50

Fakta
Boendetyp: Kedjehus
Ort: Stockholm
Antal våningar:1,5 plan
Byggår: 1961
Värmesystem: Vattenburen värme, radiatorer i alla rum + fläktkonvektor i garaget.
Värmepump: CTC gs8 installerad 2019 + Ecovent 20
Ventilation: Självdrag + Ecovent 20
Värmekälla: Bergvärme borrat 2019


Jag är okunnig på ämnet så har jag tänkt helt fel eller har missat dela viktig info får ni gärna säga till.


Bild 1. Startskärm, 2. Historik fotat idag. 3. Historik 22/3 (högre kurvlutning än nu)
Display på CTC GS8 värmepump som visar rumstemperatur 58ºC och varmvattentemperatur 15ºC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en värmepumpsenhet som visar en graf över historisk driftinformation med temperaturkurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display för värmesystem som visar historisk driftinformation med temperaturkurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.