Hej,
Jag har nyss köpt ett litet hus med en CTC elcombi-panna från 1983. Min fundering, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, är hur man vet om det finns elpatron inkopplad? Jag (och förra ägaren) har bara eldat med olja. Men med oljepriset nu undrar jag om jag inte skulle komma billigare undan med el… vet dock inte om jag behöver göra några justeringar på den för att kunna göra det?
Tack på förhand!
Jag har nyss köpt ett litet hus med en CTC elcombi-panna från 1983. Min fundering, som jag hoppas någon kan hjälpa mig med, är hur man vet om det finns elpatron inkopplad? Jag (och förra ägaren) har bara eldat med olja. Men med oljepriset nu undrar jag om jag inte skulle komma billigare undan med el… vet dock inte om jag behöver göra några justeringar på den för att kunna göra det?
Tack på förhand!
Både olja och el är dyrt nu så det är inte lätt att veta vilket som blir bäst. Verkningsgraden på pannan är kanske 80% med oljeeldning och 95% med el-patronen. Kolla i husets elcentral om det finns tre säkringar till elpatronen och de är hela. Kan finnas en fjärde säkring till manöverström och oljebrännaren. Sedan kan du provat ett par dygn att vrida upp drifttermostaten för el till t.ex. 75° och vrida ner drifttermostaten för oljebrännaren till minsta läget och slå av den lilla knappen för brännaren. Håller pannan temperaturen efter ett par dygn fungerar elpatronen annars bara oljebrännaren.
Tusen tack, ska prova det!J Josth skrev:Både olja och el är dyrt nu så det är inte lätt att veta vilket som blir bäst. Verkningsgraden på pannan är kanske 80% med oljeeldning och 95% med el-patronen. Kolla i husets elcentral om det finns tre säkringar till elpatronen och de är hela. Kan finnas en fjärde säkring till manöverström och oljebrännaren. Sedan kan du provat ett par dygn att vrida upp drifttermostaten för el till t.ex. 75° och vrida ner drifttermostaten för oljebrännaren till minsta läget och slå av den lilla knappen för brännaren. Håller pannan temperaturen efter ett par dygn fungerar elpatronen annars bara oljebrännaren.
Smart, tack! Enligt mitt elavtal så borde det bli 2,20 kr per kWh. Om jag inte behöver ändra något i avtalet (övre gräns eller huvudsäkring eller vad det heter). Hur är det uträknat för oljan? (Och du råkar inte sitta på vad det skulle bli för kostnad om man använde pellets istället?).J Josth skrev:
Redigerat:
Ja det är en komplicerande faktor om man måste säkra upp huvudsäkringarna för att klara el-patronen. Vet man ju inte innan man provat minst en vinters köldperiod. Kan bli runt 1500 kr/år mer för el-alternativet.
Oljan såg jag snabbt kostar runt 16500 kr per kbm. I kbm innehåller 10000 kWh men eftersom verkningsgraden är ca 80% i oljepannan måste man köpa mer olja än vad man får ut kWh i värme i huset. Därför behöver man dividera oljepriset med 0,8.
Pelletspriset ser ut att skilja en hel del mellan olika ställen. Ett pris jag såg är 3500 kr per pall. I pall innehåller ca 4077 kWh men också där kan man säga att verkningsgraden i pannan är runt 80% så man måste köpa mer pellets än vad man får ut i kWh värme i huset. Dividerat med 0,8 hamnar jag då på ett pris för pellets 1,10 kr/kWh värme. Alltså verkar pellets förmånligt i nuläget men det är en del pyssel med att elda pellets.
Oljan såg jag snabbt kostar runt 16500 kr per kbm. I kbm innehåller 10000 kWh men eftersom verkningsgraden är ca 80% i oljepannan måste man köpa mer olja än vad man får ut kWh i värme i huset. Därför behöver man dividera oljepriset med 0,8.
Pelletspriset ser ut att skilja en hel del mellan olika ställen. Ett pris jag såg är 3500 kr per pall. I pall innehåller ca 4077 kWh men också där kan man säga att verkningsgraden i pannan är runt 80% så man måste köpa mer pellets än vad man får ut i kWh värme i huset. Dividerat med 0,8 hamnar jag då på ett pris för pellets 1,10 kr/kWh värme. Alltså verkar pellets förmånligt i nuläget men det är en del pyssel med att elda pellets.
Elcombi är ingen bra pelletspanna och kräver mycket jobb. De vanligaste rörbrännarna klarar inter den låga effekt som man behöver elda Elcombi med.
Jag skulle lägga 22000-23000 på en bra luftvärmepump och ett par tusen på en Nemi vv-beredare från Bauhaus eller en Tesy från Jula. Båda är bra och håller länge. Elcombi är kass som varmvattenberedare. Vart ett dj-la liv när jag förra gången påstod att Julas varmvattenberedare faktiskt är bra och moderatorn gjorde min avatar röd men det gav mig bara ett skratt. Moderatorn har en hel del skruvade påståenden när det gäller problemen med Parkslide (ogräset från helvetet). Att håna den som satt ihop en gratis samling råd för bekämpning av Parkslide passar sig inte för en moderator.
Varför en Tesy vv-beredare inte skulle hålla kanske har marknadsmässiga orsaker. Min har hållt i 11 år med en avkalkning. Grannens Nemi med liknande konstruktion är inne på 6 år.
Min egen pelletseldning kommer förmodligen att mest ligga nere i vinter då jag har en effektiv modern luftvärmepump. 70 kr för en pelletssäck på Byggmax blir för dyrt, normalpriset låg kring 39-44 kr.
Jag skulle lägga 22000-23000 på en bra luftvärmepump och ett par tusen på en Nemi vv-beredare från Bauhaus eller en Tesy från Jula. Båda är bra och håller länge. Elcombi är kass som varmvattenberedare. Vart ett dj-la liv när jag förra gången påstod att Julas varmvattenberedare faktiskt är bra och moderatorn gjorde min avatar röd men det gav mig bara ett skratt. Moderatorn har en hel del skruvade påståenden när det gäller problemen med Parkslide (ogräset från helvetet). Att håna den som satt ihop en gratis samling råd för bekämpning av Parkslide passar sig inte för en moderator.
Varför en Tesy vv-beredare inte skulle hålla kanske har marknadsmässiga orsaker. Min har hållt i 11 år med en avkalkning. Grannens Nemi med liknande konstruktion är inne på 6 år.
Min egen pelletseldning kommer förmodligen att mest ligga nere i vinter då jag har en effektiv modern luftvärmepump. 70 kr för en pelletssäck på Byggmax blir för dyrt, normalpriset låg kring 39-44 kr.
Tack för hjälpen! Det är för- och nackdelar med allt. Får fundera vidare, men tack för att du tog dig tid att hjälpa mig!J Josth skrev:Ja det är en komplicerande faktor om man måste säkra upp huvudsäkringarna för att klara el-patronen. Vet man ju inte innan man provat minst en vinters köldperiod. Kan bli runt 1500 kr/år mer för el-alternativet.
Fler alternativ att fundera över, tack!G Granström2 skrev:Elcombi är ingen bra pelletspanna och kräver mycket jobb. De vanligaste rörbrännarna klarar inter den låga effekt som man behöver elda Elcombi med.