Hej

Har en ctc 171 med monterad ctc elbox.
Med tillhörande monterade och nu även bytta elpatroner om 3kw & 6kw.

Problemet som blir är att vi får inte högre panntemperatur än ca 20-30grader även fast termostaten på elboxen står på 60grader.
Är det termostaten i elboxen som gett upp tro? Hur felsöker jag det bäst?

Då vi Vedeldade så klickar termostaten då jG vrider den vid 60grader men de är väll bara för att den är så pass varm då.

Vad tror ni kan vara felet? Tidigare och kallare vintrar har vi kunna endast köra patron för värme och varmvatten utan problem.

Lilla svarta knappen för överhettningsskyddet trycker jag på så hårt så jag vet inte vart jag ska ta vägen så tror inte den löst nu.


Mvh
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du spänningsprovare/multimeter?

Kan vara själva värmeelementen som har gått sönder.
Kan även vara säkringarna som matar elpatronen.

Här är manualen med kopplingsschema,
[länk]

Hej

Elementen till patronen är bytta till nya precis nyss och säkringar hela. Har spänning ut på elementen in i pannan. Så spänningen går ju igenom hela ctc elboxen iallafall
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du spänningsprovare/multimeter?

Kan vara själva värmeelementen som har gått sönder.
Kan även vara säkringarna som matar elpatronen.

Här är manualen med kopplingsschema,
[länk]
Kom och fundera på fall överhettningsskyddet gått sönder. Går det att koppla förbi/bort för att se om temp. Ökar då?
 
Har nu felsökt och mätt. Hitta att i ena relät så släppte den ej genom så jag hade 400v mellan faserna in till termostaten. Efter att skarvat förbi ena kopplingspunkten på relät så har jag nu 400v ut på L1 L2 L3 på elementet istället för 230v som tidigare. Nu väntar jag på och se så element nr 2 hoppar igång sen efter starttiden.

Vad har relä 1 & 2 för funktion i CTC ELBOX? hittar inget? Mer än att enl schemat går ena fasen genom ena relät och de andra genom de andra.

De jag funderar kring fortfarande är termostaten även fast den släpper igenom spänning. Så om den är inställd på 70grader nu och de inte blir det i pannan så kan man säga att termostaten är trasig och behöver bytas?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.