Jag blir galen…….

Köpte en helt ny panna

Innedel Eco Zenith i255
Utedel ecoAir 406

Värme och varm vatten har fungerar bra i ca 2 veckor efter installation. Men helt plötsligt hände det… tappade varmvatten efter att ha duschat 5 minuter på ca 36 grader…. vattnet gick ner till ca 20 grader och hur mycket jag än vrider på blandare eller kran utanför dushen blir det inte varmare än 20 grader. Väntar man 5-10 min så börjar den värma igen

Sprang ut till pannan och såg att framledning till värme system hade gått ner ifrån 38 -> 26 och varmvatten ifrån 58 -> 48 … tryckte på plus knappen för värmen och… vips så började värdena öka sakta, och sen blev de varmt i duschen igen, men sens den dagen har man inte kunnat duscha i längre än 4-5 minuter och ibland håller varmvattnet i endast 1-2 minuter

Det vi har provat är
1.Lufta systemet flera gånger(kommer super lite luft ibland)

2. Testat köksblandaren för att säkerställa att duschblandaren inte är defekt

3. Bytat shuntventil på pannan

4. Ökat värmen på vattnet

5. Strypt flödet på varmvatten

6. Mätt alla punkter på pannan (elektrisktk)

7. Testat fylla en balja på 10L (tar ca +-1 min)

8. Ställt in att pannan skall folusera på varmvatten

Efter alla tester ringer vi CTC och dom säger att dom inte ser något fel och man duschar inte längre än 5 min max, men när vi skulle köpa pannan så frågade vi om vi kan fylla ett badkar med pannan och dom sade ja LITE DUBBEL MORAL?

Har pratat med många personer med liknande eller äldre pannor och dom har inte detta problemet

Huset är ca 110 kvm 1 plan
Golvvärme i hela huset
Värmen är perfekt, och kan inte klaga alls…
Det är ca 12-13 meter ifrån panna och fördelar skåp i huset
Rören går i krypgrunden och är isolerade
Krypgrunden är ca 15 grader på vintern
Blandaren i fråga är en gustavberg estetic med takdusch
Vill även tilläga att vi bara har en dusch så det är aldrig 2 källor startade samtidigt

Någon som har en susning om vad det kan vara? Tycker inte jag ska acceptera en panna för 110k som inte klarar att hålla duschen varm(36) i minst 15-20 min??

Hjälp
 
EcoZenith i255 har en begränsad varmvattenkapacitet då varmvatten tappas mycket och snabbt. Passar inte med badkar, åtminstone inte utan max temperatur på el-patron i övre tanken. i255 har en slingberedare där varmvattnet värms på sekunden när det passerar slingan. Skillnad mot förrådsberedare som innehåller kanske 180 liter färdigt varmvatten men även då kan det vara problem med badkar om man inte ökar temperaturen med el-patronen. Det bästa du kan göra är förmodligen att sätta en extra elektrisk varmvattenberedare på t.ex. 100 liter i serie efter din i255. Det ger betydligt bättre kapacitet.
 
J Josth skrev:
EcoZenith i255 har en begränsad varmvattenkapacitet då varmvatten tappas mycket och snabbt. Passar inte med badkar, åtminstone inte utan max temperatur på el-patron i övre tanken. i255 har en slingberedare där varmvattnet värms på sekunden när det passerar slingan. Skillnad mot förrådsberedare som innehåller kanske 180 liter färdigt varmvatten men även då kan det vara problem med badkar om man inte ökar temperaturen med el-patronen. Det bästa du kan göra är förmodligen att sätta en extra elektrisk varmvattenberedare på t.ex. 100 liter i serie efter din i255. Det ger betydligt bättre kapacitet.
Tack för svar, men hur förklarar man att det har fungerat tidigare? Och slutade fungera?
 
Du kanske hade en gammal el-panna med 15 kW el-patron och med 200 liters förrådsberedare inställd på 75 °C? Det ger väldigt bra med varmvatten... Värmepumpar jobbar med så låga temperaturer som möjligt för att få hög verkningsgrad, särskilt nya modeller.
 
J Josth skrev:
Du kanske hade en gammal el-panna med 15 kW el-patron och med 200 liters förrådsberedare inställd på 75 °C? Det ger väldigt bra med varmvatten... Värmepumpar jobbar med så låga temperaturer som möjligt för att få hög verkningsgrad, särskilt nya modeller.
Nej nej, det jag menade med fungerade innan är att pannan fungerade bra i 2 veckor sen hände detta... kunde duscha i 20 min minst med denna pannan och utedel
 
Ok. En del av förklaringen kan då vara om vädret ute ändrat sig från ganska kallt väder till varmare och milt väder. Då sjunker temperaturen i framförallt den nedre tanken där varmvattnet börjar att värmas i slingan och varmvattenkapaciteten i i255 sjunker.
 
Hur länge har du haft pannan?
 
Om du hade 48 grader på övre pannan men bara 20 grader på utgående varmvattnet låter det som något knas.

Kollat på blandningsventilen?
 
V Vector skrev:
Hur länge har du haft pannan?
1 månad
 
alm82 alm82 skrev:
Om du hade 48 grader på övre pannan men bara 20 grader på utgående varmvattnet låter det som något knas.

Kollat på blandningsventilen?
Tror att dom bytte den, kollade om de bara var i dushen men den tappade över allt i huset
 
Har du avluftat beredaren på avluftningaventilen som sitter bredvid säkerhetsventilen?
 
V växelventil skrev:
Har du avluftat beredaren på avluftningaventilen som sitter bredvid säkerhetsventilen?
Ja igår, kom lite luft i ca 2-3 sek sen slutade de
 
Jag menar blandningsventilen som sitter vid pannan och blandar utgående varmvattnet från pannan med kallt, liknande denna.

Blandningsventil i mässing för anslutning till panna, med justeringsrattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dennis Andersson1
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Jag menar blandningsventilen som sitter vid pannan och blandar utgående varmvattnet från pannan med kallt, liknande denna.

[bild]
Denna har vi inte bytt än tror de blir nästa steg
 
Ja, du kan ju känna om röret som går in i ventilen fortfarande är varmt när det blir dåligt med varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.