Hejsan, jag har nyligen blivit med hus där det finns en CTC typ 260 (tror det är B modellen) som jag försöker skrämma liv i.
Ett problem jag råkar ut för är att jag tappar vatten i några av elementen på övervåningen.

Kåken är ett sutteränghus med pannan på nedervåningen och tidigare ägare har satt expansionskärlet i pannrummet.Efter att jag eldade nu senast så vart det lite för varmt och säkerhetsventilen på kärlet släppte ut lite vatten, kan det vara detta som får elementen att tappa vatten? I såna varll måste väll luften jag nu har i elementen komma från otätheter vid själva elementet?

Värmekretsen är avshuntad och vredet står på noll, men visst tryck går ändå ut då när jag fyller på värmekretsen så stiger vattnet i elementen på övervåningen igen vilket jag tycker verkar lite märkligt.
Kan det vara värt att åter montera expansionkärl på vinden för att undvika att luft tar sig in i elementen?

Efterlyser dessutom en manual till min panna, jag har hört rykten om att vissa har kvar sina manualer.
Länka snälla bara inte den från jseducation.se för den manualen avser inte min panna.
 
Har du en shunt som reglerar värmen i huset, sitter nog ovanför pannan. Det med vatten som försvann, är för att pannan gick i kok, baar fylla på till max , 0,8 bar igen. Här finna manual.
https://jseducation.se/files/pages/ctc_260-2.pdf
 
J jonaserik skrev:
Har du en shunt som reglerar värmen i huset, sitter nog ovanför pannan. Det med vatten som försvann, är för att pannan gick i kok, baar fylla på till max , 0,8 bar igen. Här finna manual.
[länk]
Jag löste problemet själv, hade för högt förtryck på expansionskärlet så jag tappade vatten så fort vattnet expanderade minsta lilla. Kombinera det med gamla otäta element så resulterar det i att luft kom in i elementen när vattennivån sjönk.

Dessutom så kan jag tycka att man ska läsa en post innan man bemödar sig med att svara och komma med tips, tappert försök dock.
 
  • Gilla
Belastar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.