Jag har fått erbjudande att köpa en 5 år gammal ctc 1200 till bra pris, pannan har bara använts med elpatron och är således aldrig eldad i.

Vad jag kan läsa mig till funkar den som pelletspanna om man har en brännare med horisontal låga.

Jag skulle i så fall ha pannan i uthuset och dra kulvertrör till huset (ca 15 meter). Huset är på 50 m2 men ska byggas ut till ca 70-80 m2. Varmvatten ska jag fortsätta att ha en elberedare till för att slippa elda på sommaren.

Tanken är att pannan ska hålla huset i en grundtemp på 17 grader, sen ska jag elda resten av värmebehovet i kamin och kakelugn. Det är ett gammalt timmerhus så jag vil kunna använda mig av timrets värmelagringsegenskaper.

Tror ni att detta skulle funka och är pannan en bra panna att elda pellets i?
 
Det är inget fel att elda pellets i en CTC 1200, det funkar bra om man kan tänka sig att aska ur pannan en gång i veckan vintertid.

Men det är en väldigt dålig affär om du ska elda för grundtemp i ett hus på 50 m2 eller 70-80m2 utan att bereda varmvatten och dessutom dra kulvert 15 meter. Du får förluster i kulverten, du får inte billigare varmvatten, det är en väldit liten yta för att det ska bli ekomomi i det.

Jag hade starkt rekommenderat en luft / luftvärmepump av ett kvalitetsfabrikat, Ca 15-18 tusen installerat och klart.
Du får mycket billigare värme än med pellets, i synnerhet om du ändå ska ha en elberedare för VV.
 
Tanken är väl att den även ska få värma 70-80 m2 uthus när detta är iordninggjort så total area kanske 150 m2 med allt inräknat.

Pannan kommer alltså inte gå mer än kanske 3-4 månader om året då jag eldar rätt mycket i kakelugnen, det är egentligen bara de riktigt kalla vinterdagarna i januari som jag behöver en panna att stödelda med när jag är på jobbet. Så ekonomiskt blir det nog inte ändå med tanke på den årliga driftstiden.

Varmvatten tänkte jag att man kan bereda i pannan och sen köra genom elberedaren i serie på vattenledningen de månader man använder pannan, men jag vill ju gärna duscha varmt även på sommaren när pannan inte används så därav den fortsatta användningen av elberedare. :)

Luftvärmepump är inte ens ett alternativ, med tanke på hur litet mitt hus är skulle det inte bli snyggt med en pump på fasaden, som dessutom låter. Plus en surrande fläkt inomhus. Det finns ganska tysta luftvärmepumpar, men ingen som är helt tyst . Dessutom skulle jag i så fall behöva en pump till uthuset också.
 
Hej,

Vi kör med en Värmebaronen Pelletsbrännare till en CTC 1100 då pannan har ganska trånga rökgångar och brännaren bör klara ett visst mottryck. Detta har fungerat mycket bra i tre år nu och enda kruxet är som somelvis nämnde att det är litet askutrymme och pannan måste sotas ur rätt ofta. Jag brukar sota när mini behållaren av pellets är tom och måste fyllas, tror det är 300L som ryms.

Känner en som kör med pelletskorg i kakelugnen och den brinner fint och länge, han kör igång en brasa innan dom åker på jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.