Vi har en öppen spis som vi tänker ersätta med en effektivare eldstad. Den skall ge värme men även hög mysfaktor. Snygga och bra braskaminer verkar inte finnas så vi har stannat för alternativet kakelugn. Priset för en sådan ligger på 70.000 eller mer om den är klädd med kakel. Det finns dock alternativ som har samma kärna och alltså samma funktion men som utvändigt har vit puts. En sådan kakelugn tillverkas av Cronspisen. Det finns tre varianter och vi har tänkt oss Duo 103. Pris inkl. montering ligger under 50.000.

Finns det någon som har erfarenhet av Cronspisens kakelugnar utan kakel?
Fungerar de bra eller finns det problem?
Något speciellt att tänka på?
Det finns möjlighet att fixa tilluft utifrån -- men behövs det?
(Den nuvarande spisen står på ett gjutet fundament direkt på berg, så vikten är inget problem. )

Mvh
Nisse
 
Jag lägger till tråden tll favoriterna då vi funderar på samma sak. :)

Vi har en gigantisk Tulikivi som vi vill byta mot en kakelugn, antagligen en Duo 103 från Cronspisen fast med kromade luckor/detaljer.
Skulle gjort det nu i höstas men vi hann inte med det så om allt går som tänkt så gör vi det nästa år.

Kan ju vara intressant att se vad andra tycker... *väntar spänt*
 
kaklet i sig självt har ingen värmeteknisk funktion utan ger bara ögonfägnad. Men att byta ut en Tulikivi...?
 
Min erfarenhet är att kakelugnar är lite övervärderade värmemässigt. Jag säger alltså inte att det är skit men att jag och många andra med erfarenhet hade väntat sig "mer". Har alttså själv haft haft två st, tidigare en gammal och numera en ny (Christineberg från Keddy). Man ska tänka på att det tar lång tid innan det blir varm i en kakelugn och värmelagringen tycker jag är inte är ett klockrent argument, funkar sådär. Priset är också en nackdel. Men dom är fina. Estetiskt oslagbara. Jag är mer och mer inne på att om man skall ha en eldstad för att verkligen värma huset och spara pengar så ska det nog vara vattenmantlat.
 
Nisse 3 skrev:
kakelugnar utan kakel?
Kallas vanligen rörspis. Samma funktion, lite mindre snyggt på ytan.
Men som andra påpekat fortfarande väldigt dyrt för funktionen. En vattenmantlad kamin kostar bara en bråkdel och värmelagrar och sprider värmen effektivare.
 
Förra ägaren till mitt hus tyckte inte att det dög med öppen spis. Han knackade ner kåpan, men behöll väggarna och murade upp en rörspis inuti den forna öppna spisen. Antagligen inte lika bra som att mura en rörspis från grunden, men troligen billigare än 50000. En rörspis liksom en kakelugn är ingenting att värma snabbt med, men eldar man varje dag bidrar den mycket till varmhållningen. Helst skall man elda både morgon och kväll, men jag brukar inte elda på vardagsmorgnar.

Erik
 
exerg skrev:
kaklet i sig självt har ingen värmeteknisk funktion utan ger bara ögonfägnad. Men att byta ut en Tulikivi...?
Äsch, det där stora finska grå monstret skulle ju aldrig satts in från första början. Den har ingen plats i ett nätt trähus från '32. Den gör jobbet, utan tvekan, så överdimensionerad som den är men den är också asful (liksom alla Tulikivis). ;) Det har en gång stått någon form av kakelugn där Tulikivin nu står, och med lite tur så blir det så igen.
 
Tack för era synpunkter!
Nu har jag ju fått lära mig att en kakelugn utan kakel kallas rörspis. Söker man på nätet på "rörspis" så får man en hel del träff. Bra!
Det estetiska kan ju alltid diskuteras men en rörspis som är putsad utvändigt kan ju passa bättre i vissa miljöer -- gäller t.ex. vårt hus tycker jag.
Jag har luskat lite och fått veta att en rörspis kan byggas av en murare till kanske lägra kostnad än priset för en ”Cronspisen Duo 3”. En murare kan dessutom bygga rörspisen med den yttre form som man själv bestämmer.
För att en kakelugn eller rörspis skall fungera bra som värmekälla så bör man nog elda två ggr per dygn, som påpekats. Om man vill höja mysfaktorn tillfälligt så kan man använda fläkten -- om det finns en sådan. (Cronspisen kan fås med fläkt.)
Viktigt för mig just nu är att få veta om Cronspisen (Duo 3) fungerar bra. Någon som har erfarenhet?
Mvh
Nisse
 
fungerar bra. Vill du komma ännu lindrigare undan så titta på Svenska kakelugnar från Camina. Spisen kommer som en 2 m hög plåtkamin och du fyller på värmelagret av olivinsten o cement efter du ställt den på plats. När det är klart sätter du på den övre sektionen upp till tak. Hos min svåger monterade vi en solfångarsektion på baksidan av ugnen som i sin tur värmer en ackumulatortank som i sin tur värmer varmvatten och golvvärme.Snacka om värmelagring
 
Hej "exerg"
Det verkar ha fallit bort lite text i början av ditt inlägg. Menar du att Cronspisen fungerar bra.

//Nisse
 
Jag byggde mitt hus 1984 och installerade en Cronspisen utan kakel, bara putsad! Den är nu inne på sitt 28;e år och det som hänt är att vid ett hörn vid golvet har bitar ramlat loss när jag dammsugit och så finns det en spricka mitt fram vilken växer och krymper beroende på värmen vid eldning. Kakelugnen är vacker i sig, men jag har börjat fundera på att lägga på kakel senare i år. Har sett ett vitt alternativ som är vågigt (inte sjukhuskakel) och tror att priset ligger på cirka 10-12 tusen plus jobbkostnaden.
:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.