Jag har en Cronspisen från 1990. Jag upplever inte att den värmer huset något speciellt när man elder i den, känns som värmen går rakt ut genom rökkanalen och inte ut I själva rummet. På landet har vi en frisående kamin/gjutjärn? som blir oerhört varm när man eldar I den och värmen sprider sig snabbt I huset. Hade velat få samma effekt med min stora ståtliga Cronspis. Finns de lösningar för att få värmen att skärmas ut I rummet istället för upp I rökkanalerna.

BIlden nedan är inte min men min ser likadan ut förutom att jag inte har kakel, jag har putsad finnish.

lucka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Masugnsvarianten brukar bero på allt för mycket tilluft. Har du ett reglage som kan strypa tilluften? Är reglaget helt?

Är det en kakel ugn där rökkanalen går upp och vänder eller är det en murspis där rökgaserna går rakt ur?
 
Rökkanalerna går enligt manualen i ett irrvarv upp och ner I övre delen av ugnen för att sedan gå ut ur skorsten. Tanken är att värmen ska "smitta" av sig så mycket som möjligt i teglet och bruket den är uppbyggd med men jag tycker detta går väldigt segt, hade hellre velat få ett snabbt uppvärmningsförlopp istället för att behöva elda i 1,5 timma innan man känner någon förändring.

Jag har en ventilkanal under ugnen där man kan skruva på locket för att öppna mer eller mindre. Men om jag stoppar inflödet av luft kommer väl elden att släckas?
 
Rolle85 skrev:
Jag har en ventilkanal under ugnen där man kan skruva på locket för att öppna mer eller mindre. Men om jag stoppar inflödet av luft kommer väl elden att släckas?
På min Cronspis har jag en fläkt på det röret och värmen blåser då ut i "gälarna" på varje sida om luckan.
Nu tar min spis in friskluft via luckan så kan skilja från din.
Med fläkten igång får jag värme med en gång.
 
FrittDrag_II skrev:
På min Cronspis har jag en fläkt på det röret och värmen blåser då ut i "gälarna" på varje sida om luckan.
Nu tar min spis in friskluft via luckan så kan skilja från din.
Med fläkten igång får jag värme med en gång.
jag har också en fläkt där men kör den typ aldrig. Vad har du för typ av fläkt och hur sitter den monterad? Har du tryckt ner den I kanalen eller ligger den I hålutrymmet under ugnen?
Pratade just med en kakelungsafär och han sa att fläkten ska sitta monterad bakom kasetten och blåsa mot denna. Däremot fick den absolut inte sitta monterad I tilluftskanalen från golvet.
 
Redigerat:
Hela poängen med en kakelugn är ju att den tar upp maximalt av värme från röken och sen utgör ett värmelager. Om du vill ha snabb uppvärmning är det en braskamin/järnkamin i enbart plåt du ska ha.
 
Min fläkt sitter i utrymmet under ugnen fast kopplad mot en böj/kanal som blåser runt kassetten och sedan ut genom hålen.
Jag har ingen tilluftskanal till eldstaden utan min tar all friskluft via hål i luckan.

Här är Cronspisens instruktion till att montera en fläkt. http://www.cronspisen.eu/se/pdf/mav_cronspisen_flakt_se.pdf
Dubbelkolla bara så det inte är tilluften till eldstaden.

Jag har en två-hastighets ec-fläkt för 230V då tidigare el-kopplingen var sådan.
Det blåser rätt het luft när man har full brasa men när det lugnar ner sig brukar jag stänga fläkten och lagra värmen i "stenen".

Tanken med konstruktionen är att både kunna lagra värme i ugnen och ändå få snabb värme.
 
Tittade in från luckan från sidan, det finns ett hål där jag stack in fläkten och då blåser de med bra flås från flänsarna i framkant på kasetten.
På första bilden ser man även tilluftskanalen närmast kameran.
IMG_5838.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5841.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
är det så jag ska montera fläkten? Snett upp mot kasseten eller ska den stå rakt upp mot den?
 
På min spis sitter det en 90 graders böj så jag kan se rakt in i min fläkt.
Det viktigaste tycker jag är att du kan få tätt runt fläkten så att du slipper tjuvluft som bara snurrar under spisen.
 
va menar du med tätt runt fläkten?
 
Rolle85 skrev:
va menar du med tätt runt fläkten?
Menar att alla luft som fläkten blåser skall komma ut genom flänsen och inte blåsa runt fläkten.
När jag flyttade in och testa min spis fungerade fläkten dåligt då den bara låg lös mot kanalen/hålet och läckte massa luft.
 
Så här ser det ut i min. Som synes används den inte. Blir för varmt inne om jag har fläkten igång. Är en kåpa till framför som jag tagit bort strömmen är också bortkopplad.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte riktigt. Är tanken att fläkten ska blåsa luft in i hålet till vänster som nu verkar vara stängt för på andra sidan det svarta hålet sitter kasetten?
Som du ser på min bild så sitter fläkten i hålet under kassetten och blåser nu på undersidan av kassetten. Hålrummet som man ser är stängt från alla hall förutom där jag tar själva bilden, för där har jag en lucka jag kan dra för.
 
Det som är stängt är friskluftintaget. Fläkten suger från det håll du ser trycker upp i kassetten på andra sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.