Hejsan !

Jag är i full gång med att förbereda inför montering av en ny Cronspis. Den gamla rörspisen är på nedhuggning. Vad jag funderar över är om jag inte skall passa på att se över rökkanalen när jag ändå är på gång. Jag har inget läckage mellan kanalerna men det är kanske smart att ta renoveringskostnaden nu än om några år kanske.

Frågan är om jag skall glidgjuta kanalen eller sätta in ett rör. Jag är lite rädd för att kakelugnens relativt låga rökgaser kommer att göra att jag får kondensproblem i toppen på skorstenen. Har ringt runt till ett antal firmor som renoverar skortenar och fått olika svar. Någon tycker att jag skall montera ett rör. En annan tycker det är bättre att skorstenen får "leva vidare" genom att den glidgjuts. Skorstenen är från 1926 och mig veterligt har ingenting gjorts med den. Förrutom att jag fogat om på utsidan och den förra ägaren monterat en kupa på den.

Jag har eldat min rörspis 2ggr /dag och skorstenen ser fin ut i toppen. Dessutom eldar jag under 6 månader i en annan kanal också fast där har jag en gjutjärnskamin istället.

Min fråga till forumet lyder enligt följande. Ni som har moderna kakelugnar typ cronspisen, har ni dem kopplade till en befintlig skorsten, med eller utan rör i så fall ? Har ni haft några tendenser på kondensproblem ?? Det verkar vara svårt att få någor bra svar från tillverkaren. Hoppas på bättre tur här.


Mvh / Niclas
 
Jag har en ny modern kakelugn och tätade med glidgjutning utan att först täthetskontrollera. Jag gjorde det som en säkerhetsåtgärd. Det är inte så kul att plocka bort kakelugnen och täta efteråt... Jag tycker glidgjutning är självklart om man har en vedeldad eldstad. Störra kanalarrea och möjliget att värma tegelskorstenen. Med instatsrör/slang får man lite sämre värmelagring från slangen via vermiculitisloering och till tegelskorstenen.
 
Röstar nog på glidgjutning om inte pipan är tokstor, förmodligen billigare än insatsrör också..
 
Hej svejs!

Jag och svärfar har installerat varsin cronspis hösten 2004. Han fick dra en slang genom skorstenen (9m), jag hade tur att inte behöva göra något.
Varken han eller jag har väl märkt några problem med kondens. Jag har ju min ved eldning i pipan brevid, eldar 1 gång per dygn på vintern. Svärfar har pellets brännare i sin pipa brevid, så den blir kanske varm från det.

Så elda på du när hösten faller på, nu är det kanske lite varmt att göra ett ilägg. ;D

MVH

Pontus
 
nicdah skrev:
Min fråga till forumet lyder enligt följande. Ni som har moderna kakelugnar typ cronspisen, har ni dem kopplade till en befintlig skorsten, med eller utan rör i så fall ? Har ni haft några tendenser på kondensproblem ?? Det verkar vara svårt att få någor bra svar från tillverkaren. Hoppas på bättre tur här.


Mvh / Niclas
Det är ingen under att du inte får något bra svar :). Om du får kondens eller inte beror inte på spisen men på hur du eldar i den. Fuktig ved och för litet luft ger alltid kondens i skorstenen ;).
Håller du lagom brasa så att röken är ca 60-70 grader varm när den går ut i skorstenstoppen så får du ingen kondens alls.
Även om veden är snustorr så produceras det ånga vid förbränningen och skorstenen måste hållas varm ändå upp till toppen för att detta ånga inte kondenserar på kall skorstensyta. Samma fenomen händer när det rinner kondensvatten från en kall bilavgasrör fast man kör på vattenfri benzin ;).
Med andra ord ... du kan inte undvika att få ångan i skorstenen men du kan undvika att den kondenserar där och det är ditt sätt att elda som påverkar detta.
gaia
 
Hejsan !

Tack för era svar. Jag hade inte HAFT några kondensproblem med min gamla rörspis. Som Gaia påpekar så gäller det ju att elda rätt och med torr fin ved. Det var faktiskt sotarmästaren som sa att jag kunde få kondensproblem med den nya kakelugnen. Detta pga av att rökgaserna är så pass låga. Fast jag har hört mig för med andra kakelugnsägare och ingen har haft några problem.

Nu är det inte mycket kvar tills min Cronspis kommer på plats. Muraren skall putsa om murstocken sedan är det bara att sätta den på plats. Fast det har varit en lån resa dit. Först hugga ned den gamla rörspisen. Dammigt värre alltså. Fast det tog inte så många timmar. Däremot har murstocken tagit lång tid att fixa. Fick mura om hela kanalen nästan från golvet upp till taket eftersom det var dåligt in till kanalen bredvid. Sedan har jag fogat om alla fogar. I tisdags monterade vi in det det syrafasta röret. Det gick fantastiskt bra. Tog inte mer än drygt två timmar innan allt var på plats.

Inte nog med detta. hade tänkt behålla det gamla fundamentet men när jag började knacka i cementen upptäckte jag att plattan var rätt klen. Gjöt ett alldeles nytt fundamnt uppe på de befintliga granitblocken. Blev bra som bara den. Sågade dessutom upp en del golvplankor för att komma åt att isolera ordentligt uppifrån där jag inte kom åt när jag isolerade golvet i höstas. Nu blir det klinkers runt om och framför spisen istället.

Som sagt, om två veckor skall förmodligen kakelugnen vara på plats. Har lagt en himla massa tid men är man en sann pedant så tar det tid. Fast skall man investera så pass mycket pengar så är det lika bra att göra det ordentligt från början. Annars årngrar man sig bara sedan.

Mvh / Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.