Hej alla!
Sitter mest och väntar på att få flytta in i nyköpta huset. Och självklart kommer miljoner tankar om allt och inget (speciellt när man sitter på forumet också). I vilket fall... jag funderar lite kring detta med värmen för våran villa. Förra ägarna har installerat en cronspis (med fläkt) samt Luftvärmepump och sparat dom el element som finns i sovrummen. Vad tror ni? Sparar jag några kronor på att installera något nytt värmesystem? Svårt och föreställa sig men ja lägger upp en bild på planlösningen..
 
Redigerat:
144 kvm enplanshus

planlösning med pumpen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Helt enkel fråga är det inte. En regel är att ju högre energiförbrukning huset har, desto större är förutsättningarna att spara pengar på ett nytt värmesystem. Planlösningen är ganska långt ifrån öppen varför varken luftvärmepumpen eller cronspisen kommer att bidra speciellt mycket i sovrummen. Om du skall få till något bättre än nuvarande är det sannolikt fråga om ett vattenburet system. Det är inte billigt, men det kan eventuellt öka värdet på huset.
 
Dom har inga element i vardagsrum samt kök och det förstår jag. Cronspisen gör nog sitt där inne sålänge man eldar vill säga ;)
Sovrummen vill jag ju själv (och resten av familjen) ha relativt svala.. Frågan är hur kallt det blir om man låter elementen vara helt av och prova vad värmepumpen går för. Badrummet är jag inte så orolig för eftersom de ska in golvvärme där när vi renoverar så ett mindre beskymmer :)
Energiförbrukningen finns ingen direkt sanning i då dom inte bott i huset på 2 år... Eller rättare sagt haft det som övernattningshus då frun jobbat. Annars har de stått obebott.
 
Så länge du tycker det är ok att elda några timmar om dagen kan det nog vara svårt att räkna hem ett nytt värmesystem. Tex en installation av bergvärmepump och vattenburna element kostar bortåt 250000:- som bör skrivas av på 20år det ger en kostnad per år inkl ränta på 15-20000:-/år vilket nog är svårt att spara.
Kwh priset för ved och bergvärme är ca 35 öre, med luftvärmepumpen ca 55öre och elelementen 110 öre.
Men komforten ökar med vattenburet.
Isolering av vinden kan vara en bättre investering om det är dåligt nu kostar runt 40000:- med lösull.
 
Oj, ja det är DYRT! Nya 3-glas fönster installerades 2011 och tilläggsisolerad vind är redan gjort av förra ägarna. Veden verkar ja få för ett mycket bra pris från ägarna så det kanske inte är så tråkigt ändå :)

Skulle ni lägga golvvärme i köket när det ska renoveras för att få lite behaglig värme där också eller är det bara jag som tycker det är vettigt? Min kära hälft tycker det är lite over the top... Men det kanske är fler som håller med henne? Näää?! :D
 
Redigerat:
Ur komfortsynpunkt ska du lägga golvvärme,men ur energisynpunkt är det dumt då kronspisen och lvp värmer billigare
 
Köket är väl det rum i huset där man har minst nytta av golvvärme. Å andra sidan är det kanske överkomligt att lägga vattenburen golvvärme om du ändå skall lägga nytt golv. Då tar du samtidigt ett första steg mot vattenburen värme i huset. Du får dock räkna med att det kommer att öka energiförbrukningen.

Jag har läst om en tumregel att det blir en grad kallare för varje dörr som värmen från luftvärmepumpen skall passera. I mitt hus verkar det stämma hyfsat om det inte är mycket kallt ute. Då blir det mer. För att värmen skall komma från värmepumpen till det nedre högra sovrummet på din ritning måste den passera två dörrar och en lång korridor. Du kommer snabbt att märka hur väl det fungerar, men det skulle inte förvåna mig om du vill stödvärma lite med elementen i sovrummen. Om inte annat ifall du vill kunna stänga några dörrar.
 
Ja ni har alla väldigt bra tankar, Är det någon som har någon ide hur jag ska komma så billigt som möjligt undan om jag vill ta bort alla element? Typ solenergi till sovrummen? Ja fler ideer mottages gladligen :)
 
Det är ganska mycket gjort redan. Isolerad vind, nya fönster, luftvärmepump och cronspis. Skall du ha billigare uppvärmning börjar det bli mer pengar för varje besparing. En till luftvärmepump utanför badrummet kanske.

För mig låter det inte så lyckat att låta huset vara utan ett komplett värmesystem. Luftvärmepump, cronspis och solvärme är alla exempel på kompletterade värmesystem som inte klarar sig ensamma i ett allmänt fall. Jag skulle låta elementen sitta kvar avstängda. Fungerar det så fungerar det, men du har fortfarande kvar elementen om värmepumpen inte räcker till. Eller om den går sönder. Eller om du vill stänga dörren till ett sovrum. Eller om det blir för kallt i sovrummen trots öppna dörrar.
 
Ja det lutar mot det, bara prova och se helt enkelt även om man är sugen på att göra något åt värmesystemet eftersom jag har lite el element noja då alla säger det är sjukt dyrt kanske detta inte är så dyrt trots allt. Allt beror ju också på hur mycket man själv vill elda m.m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.