Jag har fått en crockpot (långkoksapparat) som jag har tänkt att göra sous-vide tillbehör till, kort sagt en termostat som stänger av och på crockpotten baserat på en satt temperatur.
Det är i princip exakt det här jag ska göra:
https://www.youtube.com/watch?v=OhedRvUvsBY

Personen i youtubevideon har ju både hon och hankontakt på sin låda, dock bor han ju i USA och har därmed deras fjösiga kontakter.. likadan hane kan jag ju ha men det blir ju inte lika stilrent med ett stort vägguttag på dosan för honan, finns det mer slimmade eluttag (jordat) som är gjorda för panelmontage och som inte kostar skjortan?
Alternativet är att ha en skarvsladd som hänger ut men det känns inte heller så snyggt, då lär jag fixa dragavlastning också.

Internt har jag tänkt att koppla ihop det med ledare från en slaktad EKK, några problem med det?

Termostaten jag beställt ser ut så här:
Digital temperaturkontrollenhet för sous-vide med modellnummer och anslutningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NTC är där själva tempgivaren ska in vad jag förstår.
1 är fasen/tändtråden in från eluttaget och 2 är fas/tändtråd till crockpotten, tänker jag rätt?
3 och 4 antar jag är för att driva själva termostaten, så där ska väl fas och nolla in, vilken som blir vilken på mellan fas och nolla ska inte spela någon roll va?
 
Jag tror du tänker rätt, jag har lite svårt att förstå tecknen på din termostat :) Ingick NTC-motståndet i termostaten eller är det något du behöver kalibrera?

Men jag är jättenyfiken på resultatet! Jag är nämligen sugen på en Crockpot och brukar göra Sous Vide på spisen i en vanlig kastrull men det kräver ju lite övervakning och man kan alltså inte göra längre kok (Typ över natt).

Jag är framförallt nyfiken på hur stor spridningen på temperaturen blir, det är ju lite tröghet i vattnet, man kanske skall ha en liten visp? Hade själv en tanke på att bygga något eget med en doppvärmare och en Arduino men det kom aldrig längre än till tanken.
 
gaidin skrev:
Jag tror du tänker rätt, jag har lite svårt att förstå tecknen på din termostat :) Ingick NTC-motståndet i termostaten eller är det något du behöver kalibrera?

Men jag är jättenyfiken på resultatet! Jag är nämligen sugen på en Crockpot och brukar göra Sous Vide på spisen i en vanlig kastrull men det kräver ju lite övervakning och man kan alltså inte göra längre kok (Typ över natt).

Jag är framförallt nyfiken på hur stor spridningen på temperaturen blir, det är ju lite tröghet i vattnet, man kanske skall ha en liten visp? Hade själv en tanke på att bygga något eget med en doppvärmare och en Arduino men det kom aldrig längre än till tanken.
Jag har inte fått termostaten än men jag tror den är komplett med tempgivare.
Som du säger är cirkulationen det som saknas för att den ska kunna mätas med en riktig sous vide, men att sätta in någon typ akvariepump känns som att gå för långt :)
Jag tror och hoppas att alltihopa ska ha lite mer tröghet än vad en kastrull skulle ha t.ex., jag är lite osäker på hur crockpoten fungerar men den värmer ju någon slags keramikkärl så redan där borde man få hyfsad spridning.

Sen hade jag aldrig gjort det här om inte insatsen var rätt låg. Termostaten kostade 100-150kr, resten av delarna borde jag kunna få för 100-200kr till (låda och kontakter) att man dessutom inte modifierar/förstör crockpoten alls är ju också en avgörande faktor.
 
Vilken idé! Då kan den där dammsamlande crocpoten komma till nytta...
 
Ta ett foto och kör den genom appen Google Translate, och texten blir förståelig! :)

Digital temperaturkontrollenhet med text på kinesiska och anslutningssymboler för belastning, strömförsörjning och NTC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
larky skrev:
Ström in i lådan
[bild]
Ut
[bild]
Och vidare till crocpot har kjell en fin adapter
[länk]
Ström in i lådan, absolut, det är så jag tänkt.. eventuellt sån kombinerad med av/på knapp.
Ström ut... ja kanske, lite trist att behöva ha en adapter.. känns lite apple ;)
Jag har hittat denna på elfa:
https://www.elfa.se/sv/kopplingsdosa-cee-berker-418031-berker/p/13674058
Som väl är det jag söker, fattar inte riktigt hur man fäster den dock.
Det är synd att crockpotten inte har utbytbar sladd då hade en sån du länkar till blivit perfekt.
 
Maveric77 skrev:
Ta ett foto och kör den genom appen Google Translate, och texten blir förståelig! :)

[bild]
Smart! tack :)
 
Nu är den byggd och verkar fungera... det blev ett vanligt eluttag, inte det nättaste men mest praktiskt.

Nu får vi se hur väl den fungerar i praktiken :)

Eluttag monterat i en svart låda med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd enhet med ett eluttag och en röd digital temperaturdisplay som visar 33.0 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En slow cooker kopplad till en energimätare som visar 467 watt på köksbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hnurre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.