Jag håller på den en "terrassering" med stående cortensplåt som jag fäster genom att svetsa fast vinkeljärn på baksidan:
Installation av cortensplåt för terrassering med svetstransformator och verktyg på grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är att hitta "balans" mellan styrka på svetsen och materialet. Cortensplåten kräver rätt hög ström medan det inte blir något kvar av vinkeljärnen med den strömstyrkan.

Nu har jag "kombinerat med att dra en kort sträng med ca. 80A som fäster i vinkeljärnet bra och sen 120A som "bränner in" bättre i cortensplåten men det blir inte särskilt bra...

Finns någon bättre sticka som lämpar sig för dylikt?
 
janwide
Kan du göra egna vinklar av samma cortenplåt och svetsa fast?
 
anders07 anders07 skrev:
Jag håller på den en "terrassering" med stående cortensplåt som jag fäster genom att svetsa fast vinkeljärn på baksidan:
[bild]

Problemet är att hitta "balans" mellan styrka på svetsen och materialet. Cortensplåten kräver rätt hög ström medan det inte blir något kvar av vinkeljärnen med den strömstyrkan.

Nu har jag "kombinerat med att dra en kort sträng med ca. 80A som fäster i vinkeljärnet bra och sen 120A som "bränner in" bättre i cortensplåten men det blir inte särskilt bra...

Finns någon bättre sticka som lämpar sig för dylikt?

Använder Esab OK 67.70 vid svetsning av "bonnajärn" och rostfritt / Corten :)
 
Finns det inte risk för problem med galvanisk korrosion med den materialkombinationen?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Finns det inte risk för problem med galvanisk korrosion med den materialkombinationen?
Vinklarna är i stålplåt så det ska inte vara någon risk för det, stål mot stål... :)
 
  • Gilla
Skalmansskal
  • Laddar…
Vad är det för tjocklek på dom båda materialen?
Vad använder du för pinne nu? 3,2mm?
 
Amazonic Amazonic skrev:
Vad är det för tjocklek på dom båda materialen?
Vad använder du för pinne nu? 3,2mm?
Cortensplåten är 4 mm och vinklarna 3 mm. Kör med en "universal" 3,2 mm pinne.
 
  • Gilla
andreasimolndal
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Kan du göra egna vinklar av samma cortenplåt och svetsa fast?
Jo, kunde ju vara ett alternativ om man hade en vettig verkstad men 4 mm cortensplåt är ju inte så rolig att jobba med... Hårt som fasen...
 
Normalt vis så svetsar vi armeringsjärn på istället för vinkeljärn, med ett utstick på dryga 150mm.
Helt beroende på ändamålet, men Corten plåt är poppis när det gäller att avgränsa / odla i, istället för pallkragar.

Är det galvaniserat vinkeljärn ? Slipa bort galvaniseringen isåfall, men råder dig (om det nu är för utsmyckning) att gå över till armeringsjärn, det håller både din och min livslängd men fördelen är att det blir lättare att "sticka ned och positionera". Är det en större plåt (300mm) med 200mm ovan mark så kan det krävas lite "extra stagning (tvärgående armering) som görs på plats :)). Men normalt har man ett upp uppstick på ca 100-150mm och packar jorden ordentligt runt om.
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Cortensplåten är 4 mm och vinklarna 3 mm. Kör med en "universal" 3,2 mm pinne.
2-2,5mm är att föredra :)
Gällande universal pinne så fäster svetsen inte alltid på bägge materialen som ska sammanfogas, utan lägger sig enbart på ett av materialen. Men det går att svetsa ihopa vanligt stål med Corten utan problem med vanliga elektroder (Esab 48.00) men du förlorar rostskyddet i själva svetsen då blandningen i tillsatsmaterialet och de 2 andra materialen inte gifter sig, men svetsen håller ändå. Dock rostar det. Spruta på lite kall halv / hammarlack / rostskyddsfärg på svetsen så är det inga som helst problem :)
 
Redigerat:
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Tänk även på att svetsmaskinen tappar styrka ju längre 220/230 kabel du har. Har du 50 meter förlängning så går det knappt att svetsa. Gå då hellre med en 16/32ampere kabel med en övergång till 220/230 med max ca 10-15meter förlängning. Ett tips bara :)
 
Redigerat:
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Mycket bra tips @Danieldndnbd, tack!

Jag köpte ESAB 48.00 stickor nu 2,5mm så får vi se hur det blir. Det var exakt det som hände, att svetsen antingen satt på Vinkeljärnen eller på cortensplåten men när jag drog på lite mer smälter Vinkeljärnen in i massan (men försvagas förstås).

Vinkeljärnen är stålplåt.

Jag har dragit ner markskruv och har en NTRA 75x75 mm regel som jag skruvar Vinkeljärnen i.
Plåtarna är 400 mm höga och blir inte nergrävda.
Jag kommer att lägga några "stag" mer armeringsjärn lite här och var.
 
Esab OK 73.08. Enligt en svetsbesiktare som hyr lokalen bredvid mitt hobbysnickeri är finessen att ge fogar som har samma egenskaper som Cortenplåten. Samma rosttröghet och samma styrka.

Han sade förvisso också att om det inte är helt oskyddade svetsar i aggressiv miljö så duger det med vanliga OK 48.00.

Testat båda och för mig personligen var det svårare med 73.08. Antagligen på grund av skit bakom spakarna. OK48 är det jag är van vid.

Mvh Findus
 
Håll elektroden länge mot cortenen och kortare tid mot det vanliga järnet. Brukar ibland gå att bara dutta mot det känsligare materialet. Det här var ett ytterst oproffsigt tipps från en som egentligen svetsar det mesta med mag.
 
B bryggstun skrev:
Håll elektroden länge mot cortenen och kortare tid mot det vanliga järnet. Brukar ibland gå att bara dutta mot det känsligare materialet. Det här var ett ytterst oproffsigt tipps från en som egentligen svetsar det mesta med mag.
Ja, jag kör normalt MAG också men utomhus blir det ju svårt... :sweat:

Det är lite så jag gjort hittills, svetsat mot Corten ca 10 mm och sen vinklejärnet 10 mm typ och sen försökt "binda" ihop svetsarna.

Nu har jag köpt ESAB stickor enligt rekommendationerna här så får vi se om det går bättre... Återkommer med rapport! :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.