hej ! vad är det som e så bra med Corian ?
 
snickar_lasse skrev:
hej ! vad är det som e så bra med Corian ?
montering Corian
 
  • byggbilder juni -08 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Corian är ett kompositmaterial som består av 2/3 naturliga mineraler och 1/3 ren acryl som bindemedel. Skivan är 12mm tjock och homogen vilket innebär att man har inget ytskikt. Ytan är även porfri vilket gör att den är extremt lättstädad, bakterier och smuts fäster inte. Fett kasn fästa men tvättas enkelt bort med maskindiskmedel. Rödvin, blåbärssaft, rödbetor är exempel på saker som bara är att torka bort. Skivan limmas även ihop skarvfri, med exempelvis hålkärl i bakkant vilket innebär att man får INGA skarvar utan skivan blir som gjuten. Skarvarna blir även osynliga och lika starka som materialet.
Corian finns i ca 100 färger och levereras med en 10-årig Garanti på färdig installation vilket är helt unikt. Andra kopior har exempelvis 10-årig garanti men då bara på materialet.
Corian har funnits i 40 år och tillverkas bara av DuPont. Materialet används i stor del inom hotell, restaurang och hälsovården pga sina egenskaper.
Skulle olyckan vara framme och skivan skadas lagas den lätt utan att det syns.

/D
 
Hej aerox ! Tack för din pressentation utav Corian. vi har Corian som du kanske ser ovan.nackdelen är priset.som det heter,man får vad man betalar för.jag tror att det som står om Corian ovan, kommer till användning på forumet.
 
Något som inte nämns är att när det blir fläckar i skivan (det blir det, jag lovar) kan man slipa om den
 
Hej!

Jag har en corian bänkplatta. Det blir lätt smårepor i den. Hur gör jag för att "slipa" plattan. Använder man t ex en mouse? Vilken typ av slippapper ska man ha?
Hittar inte skötselråd på nätet....

Tacksam för all hjälp!
 
Ni som har corian, är ni nöjda?
 
yps skrev:
Ni som har corian, är ni nöjda?

Vi har en köksbänk sedan 2002. (mörk grön). Diskho rostfri.
Är mycket nöjd. Dock är priset mycket högt.
Har aldrig haft problem med fläckar eller liknande. Kanske beror det på den rostfria diskhon.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.