Många frågor nu... nyisntallerad Daikin monoblock som enligt datablad tex har en COP på 7 vid +7°C ute, +35°C utgående vatten.

Igår va det +12 ute och jag körde typ 37degC framledning (enligt display). Har ju inte så mycket driftsdata men enligt förbrukad el och producerad värme (återigen enligt displayen) så har jag en COP på 3.75. (förbrukad energi 8kWh och producerad värme 30kWh )

Som jag skrev i en annan tråd precis så fattar jag inte rikgt hur den jobbar men detta är ju ingen vidare COP iaf med tanke på förutsättningarna....eller??
 
C
A Arne999 skrev:
som enligt datablad tex har en COP på 7
7? Det låter lite för bra för att vara sant. Var står det någonstans?
 
Vet inget om din specifika pump men det kan inte vara så att du mest tillverkar varmvatten vid de temperaturerna...

Men att du skulle ha en cop på 7 vid en framledning på 37 grader när det är så varmt tyder ju på att det inte är ett lågtempsystem, du lär ju då ha ett 7/55 drift ungefär... Vilket datablad hittar du cop 7 på? Låter osannolikt högt
 
C cpalm skrev:
7? Det låter lite för bra för att vara sant. Var står det någonstans?
Ja, mellan 4 och 5 verkar vara närmare (i alla fall för Monobloc liten).

Specifikationsblad för Daikin Altherma monobloc liten värmeanordning som visar modeller, energiförbrukning och prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Anders243 skrev:
Jag tyckte också det var intressant så jag sökte och hittade denna länk:

[länk]

[bild]

Det där måste ju vara Polarpumpen som skrivit fel, förmodligen avger den 7kW vid 7/35 drift.

TS ligger nog närmare 7/50 och har väl en något lägre avgiven effekt än 7 och en maxCOP på kanske strax över 4?
 
P PurreP skrev:
Det där måste ju vara Polarpumpen som skrivit fel, förmodligen avger den 7kW vid 7/35 drift.

TS ligger nog närmare 7/50 och har väl en något lägre avgiven effekt än 7 och en maxCOP på kanske strax över 4?
Japp. Jag håller med.
 
det va polarpumpen jag fick infon OCH där jag köpte pumpen förövrigt...tycket iof oxå det lät lite väl bra :)

Vet inte om man kan lita på siffrorna i användargränssnittet heller för den delen... Inget varmvatten utan jag matar acctanken (som iof förvärmer varmvattnet )
 
C
A Arne999 skrev:
det va polarpumpen jag fick infon OCH där jag köpte pumpen förövrigt...tycket iof oxå det lät lite väl bra :)
He he, ring och säg att det är något fel på pumpen och se vad de säger :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.