EddieHansson
Hur många cookies behöver byggahus egentligen? Först är det hundratals, vilket gör det omöjligt att scrolla igenom listan. Sen är en del förifyllda, vilket man väl inte får ha.

Snälla sluta med snåriga cookie rutor.
 
  • Mobilskärm som visar en cookie-meddelande på en svensk webbplats (byggahus.se).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en mobiltelefon som visar en integritetsinställningsruta med val för datadelning och annonssamtycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svante Svenson och 11 till
  • Laddar…
M
Jag håller med. Lägg till en "neka alla" istället som många andra sidor har.
 
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Såg också att det inte finns en avvisa/neka alternativ. Det tror jag inte är tillåtet.

Var kan man ändra sitt samtycke? Sidan https://www.byggahus.se/cookiepolicy har inte någon information om detta.

Måste erkänna att det hela känns girigt och onödigt, och förmodligen bryter mot lagen. Kan man inte stänga av cookies så lämnar jag nog byggahus.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Var kan man ändra sitt samtycke?
Radera alla cookies för sidan så kommer du få frågan igen.
 
EddieHansson
useless useless skrev:
Radera alla cookies för sidan så kommer du få frågan igen.
Absolut. Men det är inte lagenligt. Vad är vitsen med att ha en cookie ruta när man ändå inte följer lagen?
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hur många cookies behöver byggahus egentligen? Först är det hundratals, vilket gör det omöjligt att scrolla igenom listan. Sen är en del förifyllda, vilket man väl inte får ha.

Snälla sluta med snåriga cookie rutor.
kashieda kashieda skrev:
Gaaaaahhhhhh! för webplatser och appar som visserligen låter en invända mot "berättigat intresse", men som då gör det genom att man måste säga nej till varenda jävla en av fjorton tusen i taget.
[bild]
Att välja ut vilka som man bör ha och inte bör ha med är inte det enklaste, jag har följt Google och IABs rekommendationer. Nu har jag ändrat så att default för berättigat intresse ej är förifyllt.
EddieHansson EddieHansson skrev:
Såg också att det inte finns en avvisa/neka alternativ. Det tror jag inte är tillåtet.
Om du klickar på Inställningar och Bekräfta dina val så nekar du.
EddieHansson EddieHansson skrev:
Var kan man ändra sitt samtycke? Sidan [länk] har inte någon information om detta. Måste erkänna att det hela känns girigt och onödigt, och förmodligen bryter mot lagen. Kan man inte stänga av cookies så lämnar jag nog byggahus.
Jag har nu lagt till en "Ändra dina cookieinställningar"-länk högst upp både i vår datapolicy och i vår cookiepolicy.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om du klickar på Inställningar och Bekräfta dina val så nekar du.
Gör man? Betyder inte det att man accepterar de förvalda alternativen?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Men de förvalda alternativen är urbockade.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men de förvalda alternativen är urbockade.
Det fanns många alternativ som var ibockade som skönsvärde.
 
Berättigat intresse var förifyllt fram tills för 30 minuter sedan men är det ej längre.
Klicka på "Ändra dina cookieinställningar"-länk högst upp i vår datapolicy för att ändra dina val.
 
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson
Men flera hundra tredje parters? Antar att sån är världen numera.
 
Det blir väl så när man köper en färdig reklamlösning från Google?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Men ta bort hela formuläret och ersätt med ett Ja/Nej alternativ istället. Finns väl ingen som vill slå av vissa cookies men behålla en del. Menar ej nödvändiga för att sidan ska funka.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag tror ingen besökare eller organisation (utöver de organisationer som lever på detta som t.ex. One Trust, det finns fler än 84 sådana företag) vill ha denna lösning. Men lösningen är en följd av EUs GDPR-lagar att alla besökare inom EU var och en på varje enskild sajt ska kunna ta ställning för hur de vill ha det och att de sedan själva ska kunna ändra sina inställningar, ofta utan att veta hur inställningarna påverkar i praktiken.

Det hade varit intressant att se hur mycket denna hantering kostar samhället totalt med tanke på att vi alla råkar ut för närmare 100 cookievarningar varje dag.

Det hade varit bättre om var och en fick ställa in hur man vill ha det i sin webbläsare och att dessa inställningar sedan gällde för alla sajter, men så är det inte.
EddieHansson EddieHansson skrev:
Men flera hundra tredje parters? Antar att sån är världen numera.
Anledningen till att jag medvetet har valt många företag från start är dels att inte behöva gå miste om potentiella intäkter, dels att inte behöva störa de som accepterat ännu en gång (över 90%) bara för att det saknas ett företag.

Bara för att jag har listat många företag så innebär det ej att alla finns (flera finns registrerade under olika liknande namn som t.ex. 1) Magnite, Inc. (Outstream), 2) Magnite CTV, Inc., 3) Magnite, Inc. (Carbon AI Limited), 4) Magnite) eller att de ens någonsin kommer att visa upp annonser för någon av våra besökare. Men om de någonsin skulle göra det så kan besökaren själv ställa in hur han eller hon vill att det ska fungera just för det företaget (vissa kanske gillar Google men inte Facebook, eller tvärtom).
 
EddieHansson
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror ingen besökare eller organisation (utöver de organisationer som lever på detta som t.ex. One Trust, det finns fler än 84 sådana företag) vill ha denna lösning. Men lösningen är en följd av EUs GDPR-lagar att alla besökare inom EU var och en på varje enskild sajt ska kunna ta ställning för hur de vill ha det och att de sedan själva ska kunna ändra sina inställningar, ofta utan att veta hur inställningarna påverkar i praktiken.

Det hade varit intressant att se hur mycket denna hantering kostar samhället totalt med tanke på att vi alla råkar ut för närmare 100 cookievarningar varje dag.

Det hade varit bättre om var och en fick ställa in hur man vill ha det i sin webbläsare och att dessa inställningar sedan gällde för alla sajter, men så är det inte.

Anledningen till att jag medvetet har valt många företag från start är dels att inte behöva gå miste om potentiella intäkter, dels att inte behöva störa de som accepterat ännu en gång (över 90%) bara för att det saknas en aktör.

Bara för att jag har listat många företag så innebär det ej att alla finns (flera finns registrerade under olika liknande namn) eller att de någonsin kommer att visa upp annonser för någon av våra besökare. Men om de någonsin skulle göra det så kan besökaren själv ställa in hur han eller hon vill att det ska fungera just för det företaget.
Jag håller inte med. Lagen kom till för att företag snor och utnyttjar persondata mot människors vilja.

Dessa enorma cookie rutor beror ju på att företagen använder användardata som råvara och gör allt de kan för att se till att användare inte ska orka med att trycka nej. Exempelvis som att dölja nej i underrubriker mm, och det är helt mot grundsyftet för lagen.

Det hade varit enkelt med en JA och NEJ knapp och sen hade det inte varit mycket mer att diskutera.

Fundera på det där med legitimate interest och innebörden. Det är fortfarande byggahus som ansvarar för det hela, även om ni har tredje part som ni anlitar.
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.