Hallå på er skulle kolla om det är någon som vet mer om Contura 660t från Nibe. Om det är någon som har installerat den så dela gärna med er av era erfarenheter om hur den fungerar det här med att man kunde ha den som en ugn upp till tyckte jag var fräck. Kan ju vara kull att göra Bakad potatis i den eller något annat kul på en fest. ;)

Nedan en länk till spisen som fick mig lite knä svag och väckte ett ha begär inom mig. ;D
http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/taljstenskaminer/Contura660T.htm
 
Tjena,

Har precis fått en likadan kamin godkänd av sotaren. Jäklar vilken värme den utvecklar när man eldar den :)
Satte upp den själv och det var inga större problem. Det enda jag kan klaga på är monteringsanvisningen som är/var riktigt dålig. Speciellt avsnittet om hur skorstenen/rökröret skulle monteras ovanpå kaminen. Jag vet inte vilken typ av skorsten du ska ha, själv har vi en "premodul" från Nibe i svartlackad plåt. Satte också den själv, men det var betydligt "meckigare" än att sätta kaminen. Man behöver vara både akrobat, plåtslagare och ha 4 armar :) Det tog mig nästan 5 kvällar att få upp skiten, men det blev bra till slut.

mvh,
Martin
 
Har du intag för "utomhusluft" till förbränningen?
 
Jag tog en 680 med värmehylla. Hoppas den blir lika bra ;D

Viva la Contura ;)
 
Jag kommer att sätta en 660T med "bakugn" i mitt vardagsrum... Det blir svart/svartgrå PreModul för min del också.

Har själv lite problem hur jag skall göra med tilluften. Kaminen kommer stå över en del av torpargrunden (avsinglat berg till jämn nivå, höjd 160cm och yta 40m2) vilken jag kommer nyttja som grovförråd. Att ta luften direkt därifrån är kanske lite riskfyllt, den suger ju in en jäkla massa kallluft på vintern. Kanske får jag vinkla av intaget och ta luften från källaren eller utifrån under altan...

JoGi
 
Ett tips (om ni inte redan tänkt på det) är att installera en fläkt undertill som sprider ut värmen ytterligare. På så sätt utnyttjar man värmen ännu mer än om den bara alstrar ut från kassetten.

Fläkten kostar ca 2000:- och är betydligt lättare att installera innan än efter monteringen. Kan styras manuellt eller auto. Väl värt investerade pengar kan jag intyga som har en "fattig" Contura 460....

/D
 
Ja vad skulle man göra utan er här på forumet tack för många bra tipps och input som man kunde ha missat. men nu så får man ju tipsen innan felet hinner att uppstå tack för det. ;D ;D
 
F
anette_jonas skrev:
Ja vad skulle man göra utan er här på forumet tack för många bra tipps och input som man kunde ha missat. men nu så får man ju tipsen innan felet hinner att uppstå tack för det. ;D ;D
Jag kan inte göra annat än instämma med anette&jonas. Vi hade varit som små söta lamm på väg till vargflocken om vi hade köpt hus utan att titta in på det här forumet före. Nu har vi åtminstone knogjärn och skinnväst på oss ;D

Ursäkta trådurspårningen.
 
DoJz skrev:
Ett tips (om ni inte redan tänkt på det) är att installera en fläkt undertill som sprider ut värmen ytterligare. På så sätt utnyttjar man värmen ännu mer än om den bara alstrar ut från kassetten.

Fläkten kostar ca 2000:- och är betydligt lättare att installera innan än efter monteringen. Kan styras manuellt eller auto. Väl värt investerade pengar kan jag intyga som har en "fattig" Contura 460....
/D
Menar du att det går att sätta en fläkt även på en 680?
/Jonte
 
Det kan jag faktiskt inte svara på. Jag vet inte hur den ser ut, men jag gissar att de flesta Conturor har ungefär samma uppbyggnad. Ni får höra med husleverantören eller leverantören av Contura direkt. Vi köpte vår fläkt av husleverantören, men om jag inte missminner mig så kom leveransen direkt från Contura.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.