Omdömen sökes i alla former om 480 och 660T. Avsvalningstid? Klarar dom att hålla värmen över natten? Hur mycket av täljstenen blir varm, det har jag hört lite olika om, att stenen under eldstaden inte blir så varm. Spolningen av varmluft över glaset så att detta inte sotar igen?
Alltså vilken är egentligen bäst?
 
Hej

Om du ringer Nibe så har de denna informatino. Har för mig att dom gav mig följande avsvalningstider. Ring själv för att verifier. Tiderna skulle vara framtagna enligt egna tester. Ang stenen under eldstaden nivå, så var jag hos en återförsäljare som eldade i en 660T och där var inte stenen under varm.

550 ca 4 timmar
550T ca 5 timmar
480 ca 10 timmar
660 ca 6 timmar
660T ca 9 timmar

/Johan
 
Vilka parametrer de då utgått ifrån i sina tester vore väldigt intressant då de siffrorna ju annars inte säger någonting?

börjar bli nyfiken på att ringa själv nu faktiskt.. ::)

*får min egen 660T om 2 veckor*
 
har nu mailat Nibe för klargörande kring detta, lovar posta info här sedan. ;)
 
Toppen!
Berätta sen gärna hur det går när du satt in 660:n också.
 
Hej

Jag har haft en 470T (samma braskasett som 480) den väger dock lite mer 355kg och min erfarenhet är att om du halverar tiden som Nibe anger för avsvalning så är du närmare sanningen.
Detta beror också på om man tar tilluften utifrån eller ej. Kan tänka mig att om man tar tillfuten utifrån så kyler det ner kaminen efter att brasan brunnit ut och man fortfarande har bra drag.

Ett råd är om man skall ha braskaminen som en värmekälla och inte endast för trivsel då skall man ha fläkt.
Fläkten är dock lite osocial dvs den låter en del. En annan fördel med fläckt är att det blir inte så intensivtvarmt i närmast kaminen då fläckten flyttar värmen vidare.
Fläktstyrningen fungerar perfekt man kan lägga in fullt (dvs 1/3 av eldstads volymen) innan man går ock lägger sig och fläckten slår av då brasan brunnit ut.

Conturan vi hade var vi mkt nöjd med, mkt bra drag och lätt att tända upp. Otroligt att man kan elda ett vedträ itaget om man har fått upp hettan förståss.

Contura kaminerna är kanske lite klent byggda jmf med (Tulikivi) men det gäller Nibes alla produkter de vet vad de gör och det finns inte för mkt material någonstans.

Dessa kaminer är inte byggda för att användas som den enda värmekällan som tex Tulikivi men priset är ju ett annat också.

Jag pratade lite med eftermarknadskillarna och de rådde mig att inte elda virke då det blir för hett och man kan få formförändringar mm. Variera med olika träslag vid eldning fick jag rådet.

Mvh

Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.