Provar med en trådstart på detta forum och hoppas på bättre respons :D

Har kollat efter en täljstenskamin i 2år och har nu äntligen bestämt mig!

Det blev en 26T Hög efter att vi först tänkte köpa en 660T. Men efter att ha läst lite mer
här på forumet så kom jag fram till att vi behöver en med lite mer vikt så att den även
håller lite värme till dagen efter. Det blev en 26T hög utan ugn, fläkt och det extra värmemagasinet på 120kg som jag tänkte köpa nästa vinter, provar utan först.

Har just nu runt 12-13 000kwh/år med en LVP och tänkte komma ner under 10 000 per år då jag börjar elda i kaminen. Har gratis ved och klarade inte av att se vår förbrukning på över 100kwh om dagen vid -25 grader ute. Kommer stå på nedre plan i ett sutteränghus precis bredvid trappan vilket borde göra att värmen lättare kan ta sig upp?

Hade tänkt mig göra en brasa på morgonen innan jobbet och på kvällen då jag kommer hem, får se om det märks på elförbrukningen...

Återkommer!



H26T_hog_premodul.jpg
 
Jo, det borde gå att få varmt med den också biggrin.gif

470 kg vikt + magasin med 590 kg olivin borde ju kunna hålla värmen över natten.


Själv har jag en sådan här som enda värmekälla. Lotus M2.
Den är lagom ljummen när man vaknar vid 6-7 tiden på morgonen.
Totalvikt 545 kg.
miljoe_m2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur långa ved tar din? Läste att 26T tar 40cm vilket borde underlätta en del!

Valet stod mellan en lvp till eller en kamin...kommer ju aldrig elda tillbaka pengarna men det hade jag inte tänkt heller.
Har gratis ved vilket gör att värmen jag har efter vi installerat den kommer vara gratis förutom det jobb jag behöver lägga ner...
Har ingenstans där jag kan elda nu vilket kändes dumt när man bor i norrland och har gratis ved :) Kändes även på elräkningen förra vintern då det va kallare än -20 två veckor i sträck.
 
Du har rätt, Lotusen tar bara 33 cm ved, 40 cm är ju bättre.
Men å andra sidan är ju 33 cm lättare att klyva än 40 cm ;)
Och jag tycker att den är j-t snygg! Dansk design.

Men angående att "elda tillbaka pengarna" så vet man ju inte förrän efteråt.
Jag har i alla fall inga andra värme-investeringar i form av värmepump eller golvvärme.
Så med låga vedkostnader skall det nog gå ihop :D

Övrig info:
Lotusen kostade 35.000 år 2010 och vi gör av med ca 5.500 kWh per år i el.
Men Halland är "lite" varmare än Jämtland.
Det mesta av veden är gratis (än så länge).
 
Japp den är snygg som fan!

Jag va själv inne på runda men ville till slut ha en med stort utrymmet så jag kunde få i lite längre ved...så det fick bli denna!
Vi tänkte köpa en lite mindre och ställa i vardagsrummet för att myselda men kom fram till att köpa en större å ställa den nere i det man skulle kunna kalla gillestuga. Jag är snål av vill spara in så mkt jag kan på elen...

Hur stort hus har du och hur mkt får du slänga i per dag? gör du bara en lång brasa på kvällen?
 
Tips: 26T kommer som kampanjpris om ett par veckor
 
Om ett par veckor är jag singel och bor i en 1:a på 25m2 om det inte blir varmare i huset säger sambon!
 
Köp ett stort duntäcke och gå i ide i sovrummet?
 
A-O skrev:
...Hur stort hus har du och hur mkt får du slänga i per dag? gör du bara en lång brasa på kvällen?
110 m2.
Det blir ett par tre inlägg på kvällen om vi eldar, men inte varje dag.

Har bara eldat två gånger i höst än så länge. Har bara haft två frostnätter hittills.
 
Väldigt snygg. Blir roligt att höra om du får ned förbrukningen.
 
Kom bara ihåg att det brukar vara en ca 2.5-3kg /h som gäller,för säker eldning "Gud bless the ved:)
 
jag har 2 plan på 112m2 var så jag kommer nog behöva elda lite mer
 
Allt är monterat och klart, väntar på att få det besiktat imorgon så att jag kan börja elda!
 
Jag vet att det är kallt i Jämtland.
När jag bodde en höst i Östersund började det snöa första september.

Skall bli kul att höra era upplevelser:
  • Hur mycket ni eldar.
  • Hur länge det håller sig varmt.


Här nere i södra Halland har vi bara eldat fyra gånger hittills i höst.
Eldar inte om det är över 20° inne. Nu har vi 20,5°.
Så byggspillet (+ ett par nedfallna björkar) räcker länge.
Hustrun vill ha det KALLT när hon skall sova :(
 
Första dagen jag fått använda kaminen!

imponerad över hur lätt det är att göra upp eld i den om man följer instruktionerna.
luktar en del från den som det ska göra då det är nytt...och så klart att det tar ett tag att få upp
tempen i all sten då det är rätt mycket!

strålningsvärmen kommer dock på direkten och efter ett tag e det så kraftig att jag måste vara
minst en meter bort för att det inte ska bli för varmt :D

jag kommer fortfarande köra lvp och 2st element i huset som tidigare men
det kommer bli intressant vilken förbrukning jag kommer ha i december....

KnockOnWood: jag eldar så mycket jag hinner och jag är inte blyg med veden då den är gratis, t o m elen till elmotorsågen jag kapat allt med har kostat gratis men jag fick dock köpa olja till kedjan :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.