Vad kostar det att hyra en avfalls-container i STHLM-området och vilka avgifter tillkommer ? :-/
 
Inte för att jag vet om det är jämförbart, men i Sundsvall kostade det oss följande:

Hyra 22m3 container: 80 kr/dygn (max 800 kr/mån)
Transport: 595 kr/h
Tippavgift osorterat: 900 kr/ton
Tippavgift brännbart: 350 kr/ton

En full 22m3 container med osorterat skräp (inga tyngre saker som metall, betong sten etc) vägde 2,5 ton.
 
Jobbade tidiagre med just containeruthyrning och transporter i Östersund. Gissar att problematiken och till viss del priserna är ganska jämförbara i hela landet.

Containerhyran är ALLTID det billiga delen.
Liftdumpercontainer (upp till ca 15kbm) är ett snäpp billigare än Växelflak (från 12kbm och uppåt).

Transporten kan baseras antingen på km eller tim. Räkna med ca 600 kr/tim. Tänk på att du får betala hela vägen till tippen också.

Avfallet. Här är det läge att tänka till lite eftersom priserna varierar kraftigt beroende på vilket avfall du har. Kolla priserna med din lokala entreprenör.
Några ca priser ur minnet (res för fel) ex moms.
Trä (inkl pallar) = gratis
Metall = gratis
Brännbart = ca 7-800 kr/ton
Restavfall (dvs blandat till deponi) = ca 1500 kr/ton
Btg-rester och gipsskivor = ca 500 kr/ton (kan även vara gratis på vissa platser).
Fyllnadsmassor = Gratis
Miljöfarligt avfall (elartiklar, färger etc) = straffavgifter på ca 1500 kr för 1-5 enheter.

Tänk alltså igenom avafallsfrågan ordentligt.
Vilket avfall blir det egentligen ?
Lönar det sig att sortera i flera containrar istället för att blanda i en cont ?
Tänk på att det i dag är förbjudet att lägga brännbart material på deponi. Det är alltså i princip förbjudet att blanda mjukplast och trä med isolering och köra det till tippen, Även här förekommer straffavgifter/sorteringsavgifter. Man får inte ens transportera detta om man följer lagen... Det finns naturligtvis sätt att kringå detta. Din entreprenör berättar vad som gäller hos dig

Finns det alternativa avafallslösningar ? (t.ex. kommunala återvinningsstationer där det brukar var gratis för privatpersoner att lämna en viss mängd avfall.)

Det kan bli riktigt dyrt om man blandar tunga saker som betong eller metall i en container med restavfall och kanske dessutom några trasiga elverktyg (=straffavgifter). En kostnad på 10000:- är inte ovanligt för en container :surprised:

Hantverkare är dessutom en yrkesgrupp som INTE har koll på detta med sopsortering.


 
Tackar för svaren ! :D
 
Kom på en sak till.

Kolla om "sophämtaren" eller soptippen debiterar sopmängden i ton eller m3. Båda varianterna förekommer..
 
Jag kan komplettera med priser jag fick när jag kollade upp hur det stod till i Stenungsund/Stora Höga. Alltid är det någon till hjälp. ;) Priser inkl moms:

En container till Stora Höga kostar 817.50. Man kan beställa en täckt container som man kan låsa (det blir lätt att en container fylls av sig själv annars.. :surprised: ). Veckohyra utöver den fria första veckan är drygt 900:-.
En stor container rymmer 10 m3.
Priser /m3:
Ris (ej jord eller stubbar) - 31.25:-
Trä, fylle, jord, sten - 62.50:-
Brännbart (plast, papp, trästumpar): 125:- (OBS! Det är oftast svårt att klassificera vad som verkligen är brännbart).
Osorterat avfall: 198.75:-
Rötter - 250:-
Kontaminerat trä (tryckimpregnerat) - 687.50:- Här kan det bli dyrt!! :p
 
EN vanlig definition av "brännbart" är sådant material som "brinner själv utan att tillföra extra bränsle/energi".

Brännbart får naturligtvis inte innehålla miljöfarligt avfall trots att det i vissa fall brinner (färg, lösningsmedel etc).

I de flesta fraktioner kan det vara OK med en viss mängd "felsorterat" men kolla det för säkerhets skull.
 
Så här blev det via SÅAB :
>:(
Utpla av behåll. 475 kr
Töm behåll: 735 kr
Tippavgift för rent ris: 1000 kr
Hemtagning: 735 kr
Hyra behållare 5 dagar: 200 kr
Tippavgift för rent ris: 1000 kr
Faktureringsavgift: 25 kr
Moms: 1042 kr

Summa att betala: 5213 kr
:'(
Det var banne mig dyrt för två container med rent ris...
Till saken hör att SÅAB kommer att mala ner riset och sälja det till nåt värmeverk...
 
Jag gissar att du redan kört bort riset ?

Det bästa för dig hade varit att ringa direkt till värmeverket eller någon entreprenör som sysslar med biobränsle.

Jag tror precis som du att SåAB får betalt för riset eller möjligen att de får lämna det gratis.

Transportkostnader och hyra tycker jag verkar rimliga.
 
Jep,bortkörd...
Lite lurad känner man sig,de påstod att de tog 350 kr per ton för ris,de där blev ju inte många ton,men istället tog de en fast avgift på 1000 kr per tömning,man har inte energi att börja bråka om det där,ord mot ord osv... :-/
 
anzku skrev:
Jep,bortkörd...
Lite lurad känner man sig,de påstod att de tog 350 kr per ton för ris,de där blev ju inte många ton,men istället tog de en fast avgift på 1000 kr per tömning,man har inte energi att börja bråka om det där,ord mot ord osv...  :-/
Har de inte upplyst dig om alla kostnader och avgifter tycker jag att du ska bråka med dem.
När du frågar efter vad det kostar vill du ju veta ALLA avgifter. Du ska ifrågasätta varför du inte fått det utlovade priset.
Jag tror du har en viss chans att få rätt eftersom de 1000 kr du fått betala antagligen är en sorts "hanteringskostnad" av riset som det egentligen inte kostar företaget något mer än lite jobb.
Det var mina åsikter som privatperson.

Om jag sätter mig på den andra stolen (min gamla stol) som åkeriets representant har jag ett lite annat svar..
Det kan vara svårt att lämna en korrekt prisuppgift till framförallt privatpersoner som oftast inte ens vet vad man frågar efter när det gäller priser på sopcontainers.
(Ställer man dåliga frågor får man dåliga svar, det kan man nog vara överrens om att det alltid gäller oavsett man pratar sopor eller något annat. Som alltid är det den stackars konsumenten som får betala.)

Eftersom dethär gällde ris är min erfarenhet att värmeverken inte är speciellt sugna på just den typen av material och framförallt inte när det kommer från privatpersoner. Anledningen är troligtvis att man lärt sig att just privatpersoner som röjer på tomten gärna skickar med även annat i sina containers, som t.ex. löv, gräs, gårdgrus mm som man inte vill ha.
Kort sagt innebär det mer problem än nytta att hantera detta avfall/bränsle för värmeverket som i det stora hela är som "en fis i rymden" betr energitillskott i pannan.

Bråka på, det är mitt råd!
Ibland är det kul att vara bråkstake också ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.